'En anders krijg je straf!'

Teun (4) is enthousiast aan het vertellen over school. Terwijl hij met een groot gebaar aan wil wijzen hoe hoog zijn toren was, gaat het mis: zijn beker valt om. Dat is nu al de derde keer deze week! Wat doe je eraan?

Belonen en straf geven: twee middelen die je kunt gebruiken om een kind iets te leren. Maar niet de eerste twee. Door belonen en straffen kun je aan dieren kunstjes leren. Aan kinderen ook. Maar goed gedrag is geen kunstje. Je wilt juist dat het (op den duur) van binnenuit komt. Daarom zijn belonen en straffen niet de eerste middelen om te gebruiken in de opvoeding. Bovendien: hoe meer straf kinderen krijgen, hoe minder het werkt. Niet voor niets worden vaders in de Bijbel opgeroepen om hun kinderen niet te tergen, opdat ze niet moedeloos worden (Kol. 3: 21).

Vóór je gaat belonen of straffen
Het mooist is natuurlijk om te voorkómen dat een kind straf nodig heeft. Dat kan door op tijd te vertellen welk gedrag je verwacht en waarom. ‘Als we bidden, praten we met de Heere. Daarom doen we onze ogen dicht, zodat we niet aan iets anders gaan denken’.

Duidelijke regels helpen ook. Als bij alle leidinggevenden de regel ‘Deur dicht, mond dicht’ geldt, dan is het veel makkelijker om je er aan te houden. Dan weten de kinderen waar ze aan toe zijn. Thuis geldt dat ook. Als het van jouw bui afhangt of de kinderen van tafel mogen lopen onder het eten, zullen ze het vaker doen, dan wanneer duidelijk is dat het nooit mag.

De aandacht vestigen op het gewenste gedrag werkt ook goed: ‘Ik zie dat Jort al klaar zit’. Als je dat zegt in een groep kleuters, zit in no time iedereen klaar.

Belangrijk is dat de verwachtingen die je hebt, haalbaar zijn voor het kind of de groep. Anders red je het niet zó, en ook niet met belonen of straffen. Sommige kinderen zijn te beweeglijk om een uur stil te kunnen zitten. Dan kun je beter zorgen voor even beweging tussendoor, dan dat je probeert met belonen en straffen iets te bereiken.

Wanneer wel, wanneer niet…
Wanneer is straf op zijn plaats? Als een kind bewust een grens over gaat heeft het straf verdiend. Dan is hij stout en dat weet hij heel goed. Er moet dus een duidelijke grens zijn, die het kind kent en die hij ook zou kunnen houden.

Vaak als er iets mis gaat, is dat niet expres. Een kind is soms onhandig of heeft niet door wat de gevolgen zijn van zijn gedrag. Ook kunnen jonge kinderen regels nog niet generaliseren: als een regel thuis geldt, hebben ze niet automatisch door dat die ook bij oma geldt. Terwijl je als ouder denkt: dat snapt ze toch wel!

Kinderen zijn volop aan het leren. Het is goed om je dat steeds te realiseren. Anders zie je het gedrag van het kind al snel als ‘stout’. Je reactie daarop is: boos worden en straf geven. Maar als je ziet dat je kind aan het leren is, zul je eerder helpen of uitleg geven. Hoe je er tegen aan kijkt, bepaalt dus hoe je reageert.

Als je straf geeft voor dingen die per ongeluk fout gaan, leer je een kind dat het geen fouten mag maken.

En dat is niet terecht. Want iedereen maakt fouten als hij iets nieuws leert. En zelfs nog als hij iets allang kan. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van Teun met zijn beker drinken. In dat geval zou ik geen straf geven. Wel zou ik hem vragen om zelf de rommel op te ruimen. Zo leert hij dat zijn gedrag gevolgen heeft en dat hij daar zelf verantwoordelijk voor is.

Als een kind wél straf verdiend heeft, moet het die ook krijgen. Straf is nodig om de grens te markeren. Als een kind de grens overgaat, maar geen straf krijgt, lijkt het of die grens toch niet echt een grens is. Soms zeggen kinderen snel sorry als je een straf hebt aangekondigd. Dat is natuurlijk fijn, maar het kan een poging zijn om onder straf uit te komen. Dat is niet de bedoeling. Want dan leert een kind om anderen om te kopen en niet om verantwoordelijk te zijn voor zijn eigen gedrag.

Een tik
Twintig jaar geleden was een tik geven nog heel gebruikelijk in de opvoeding. Nu is een ‘pedagogische tik’ verboden. Hoe moeten we daar als christen mee om gaan? Want in de Bijbel gaat het soms ook over slaan, bijvoorbeeld in Spreuken 23: 13-14. Ik denk dat een pedagogische tik geven geen zonde is, maar dat we het toch niet moeten doen.

In de tijd van de Bijbel was slaan een geaccepteerd opvoedingsmiddel. In ons geval heeft de overheid het slaan van kinderen te allen tijde verboden. Vanuit Romeinen 13 geloof ik dat we de overheid daarin gehoorzaam moeten en kunnen zijn. Te meer vanwege het getuigenis naar buiten. Er zijn genoeg andere middelen om onze kinderen dingen aan te leren. De tekst uit Spreuken hoeven we niet letterlijk uit te voeren in onze tijd, maar de strekking blijft wel staan: geef straf als dat nodig is, want als je kijkt naar de lange termijn, wordt een kind daar alleen maar beter van.

Belonen
Over het algemeen geldt dat belonen beter werkt dan straffen. Je kunt te weinig belonen: nooit een complimentje of iets speciaals. Je kunt ook te veel belonen: dan moet er altijd iets tegenover staan. Terwijl bijvoorbeeld opruimen aan het eind van de dag normaal is en niet per se beloond hoeft te worden.

Belonen is een mooi middel om een gewoonte te doorbreken, om ander gedrag aan te leren. Wanneer gedrag moet veranderen, is het goed om dat eerst te bespreken met een kind. Uitleggen welk gedrag je graag wilt zien en waarom. Als dat niet werkt, kan een beloning soms een handje helpen. Het helpt jou zelf ook om niet negatief te reageren bij elke overtreding, maar juist de aandacht te richten op het goede gedrag.

Bijvoorbeeld bij Nienke die op de zondagschool maar blijft kletsen. Je hebt duidelijke regels. Je hebt een ander plaatsje geprobeerd. Je hebt gezegd welk gedrag je graag wilt zien. Dat lijkt allemaal niet te werken. Dan kan het helpen om haar te belonen. Het belangrijkste deel van de zondagsschool is de Bijbelvertelling. Daar kun je mee beginnen. Als Nienke onder de Bijbelvertelling helemaal stil is, dan mag ze daarna helpen uitdelen (of iets anders wat zij echt leuk vindt). In een groep kan wat extra persoonlijke aandacht al veel doen!

Thuis kun je dit doen bij aan tafel blijven zitten, op tijd thuiskomen voor het eten en dergelijke. Het gaat om dingen die het kind kan, maar waarvoor hij een extra duwtje nodig heeft. Bij ’s nachts zindelijk worden helpen stickertjes bijvoorbeeld niet, omdat een kind daar zelf niets aan kan doen als hij slaapt.

Er zijn allerlei manieren om een kind te belonen voor goed gedrag. Een knuffel, samen iets leuks doen met papa of mama, mogen helpen met eten koken, mogen kiezen wat er gegeten wordt, een spelletje doen, voorlezen, een rondje fietsen, wat langer opblijven.

Hoe?
Bij peuters en kleuters is het belangrijk dat de straf snel na de overtreding komt. Dan begrijpen ze het verband tussen stout zijn en de straf beter. Dit geldt ook voor belonen, dat kan het beste zo snel mogelijk na het goede gedrag. De straf of beloning moet passen bij het gedrag. Bij iets kleins wat goed gaat, hoort geen groot cadeau. Bij een keer van tafel lopen past het niet om een hele week vroeg thuis te moeten zijn.

Het mooist is het als een straf of beloning ‘logisch’ is, als hij te maken heeft met het gedrag. Als jij uit boosheid iets stuk maakt, moet je het (deels) vergoeden. Als ik lang op jou moet wachten, mag jij straks een taakje voor mij doen, dan heb ik die tijd weer terug. Als jij te ver weg gaat in de wijk, moet je de rest van de dag maar in de tuin blijven. Als jij al goed op de stoep kunt blijven, mag je wat verder weg met je fietsje. Als jij snel klaar bent met opruimen, is er nog tijd voor een spelletje.

Spiegel
In de opvoeding zijn wij voor onze kinderen een beeld van God. Door ons leren ze iets van Wie Hij is. Dat geldt ook voor onze omgang met straffen en belonen. Door ons moeten ze iets leren over rechtvaardigheid, geduld, genade, betrouwbaar zijn in wat je zegt – of dat nu iets leuks is of iets naars… In die spiegel mogen we steeds kijken, met het gebed: ‘Vergeef ons onze schulden… en maak ons Uw beeld gelijk’.


Aline Hoogenboom

Aline Hoogenboom

Aline Hoogenboom-Versluis is predikantsvrouw, moeder van vier kinderen en orthopedagoog.




Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Straffen en belonen

Meer over

Afschaffen die regels

9 februari 2023 Door Reformatorisch Dagblad
Mama, wat ga je de mensen vanavond eigenlijk vertellen? We zitten aan de warme maaltijd als deze vraag klinkt. Ik vertel de kinderen dat ik iets ga …
+
Ontwikkeld door

Baas in eigen huis

9 februari 2023 Door Terdege
Een vriendje springt over de bank, een vriendinnetje zit de kleine kinderen scheldwoorden te leren. Wat doe je dan? Grijp je in of laat je het …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Broers en zussen zonder rivaliteit

18 juli 2023
Opvoeders leren op een goede manier omgaan met conflicten tussen broers en zussen. Dat zorgt voor een goede sfeer in huis en een positief zelfbeeld …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Ruimte door regels

18 juli 2023
Sarina Brons maakt duidelijk dat grenzen nodig zijn om een kind op een goede manier op te voeden. Daarnaast laat zij ook ouders nadenken over hun …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Wat is het hier gezellig!

18 juli 2023
Soms is het in huis minder gezellig. Dan kun je als ouder de sfeer veranderen, sterker noch, de sfeer in huis komt bij de ouders vandaan! Je leert …
+
Ontwikkeld door

Deze jongeman heeft u iets te zeggen

9 februari 2023 Door Bert Reinds
Ik zat in de vijfde klas van de basisschool en had een vrije ochtend. Vlakbij ons huis was oude textielfabriek met een vijver en een bos(je). Een …
+
Ontwikkeld door

Drie mandjes

9 februari 2023 Door Sestra mama
Een half jaar geleden zijn we het aangegaan: ouderbegeleiding. Nadat de opvoeding bij de oudste vier redelijk hetzelfde is gegaan, lijkt de opvoeding …
+
Ontwikkeld door

Ben je boos, pluk een roos?

15 februari 2023
Vriendelijk maar dringend verzoek vooraf: willen alle moeders die nooit te boos op hun kinderen zijn níet verder lezen?
+
Ontwikkeld door

De vasthoudende peuter en haar (on)geduldige moeder

15 februari 2023
“Maar mam! Ik wil wel korte mouwen aan!” boos staat ze voor me. 3 jaar en bijna een meter lang. Haar rug is strak, net als haar lange benen. Haar …
+
Ontwikkeld door

Het feest dat avondeten heet

15 februari 2023
Jaren geleden zaten (toen nog) mijn vriend en ik op de grond van een kaal huis. We spraken over wat we belangrijk vonden. Wat we graag wilden met ons …
+
Ontwikkeld door

Hier is de grens: over consequent opvoeden

15 februari 2023
Soms zakt de moed je in de schoenen. Je kind zoekt wéér dezelfde grens op. De kleuter die elke keer zijn bed uit komt. Je kind pakt snoepjes zonder …
+
Ontwikkeld door

Mijn zusjes / broertjes hoeder

15 februari 2023
Het was half 9, een kwartier nadat we het ontbijt beëindigd hebben, op deze eerste dag van de kerstvakantie, en onze twee oudste dochters komen al …
+
Ontwikkeld door

Geweldloos verzet

15 februari 2023
Terwijl ik me klaar maak om weg te gaan vraagt een van mijn kinderen: ‘Mam, wat gaat u vanavond eigenlijk doen?’ ‘Ik ga vanavond naar een avond waar …
+
Ontwikkeld door

Zeg eens vaker ja

15 februari 2023
“Mam! Mag ik naar buiten?... MAM? MAMMM?? Zeg nou!”
+
Ontwikkeld door

Eetgrenzen voor mijn kind

9 februari 2023 Door Sestra mama
Hoe leg ik (eet) grenzen neer omdat ik op het gewicht van mijn kind wil letten, zonder dat het negatief is?
+
Ontwikkeld door

Gedragsproblemen? Op zoek naar de oorzaak

9 februari 2023 Door Terdege
Het gras bij de buren is altijd groener, de kinderen van de buren zijn liever. Totdat je hoort dat de buurjongen zijn zusje wel eens bijt en het …
+
Ontwikkeld door

Gezag in het gezin

9 februari 2023 Door LCJ
De crisis van het gezag is iets van alle tijden, zo stelt dr. R. Toes aan de hand van een citaat van Socrates. Wat zegt de Bijbel over gezag en hoe …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Gezinsdemocratie

9 februari 2023 Door Nico van der Voet
Is uw gezin, als u dat hebt, een democratisch gezin? Ik denk het wel. Vanaf de jaren ’60 is zowel het publieke domein als het domein achter de …
+
Ontwikkeld door

Grenzen stellen: tot hier en niet verder!

9 februari 2023 Door Sestra mama
Grenzen stellen is nodig, maar eerlijk is eerlijk: het is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Kinderen zijn vaak meesters in het opzoeken van de …
+
Ontwikkeld door

Hechting en disciplineren

9 februari 2023 Door Wijzer in hechting
Bestraffen, corrigeren, disciplineren... hoe doe je dat zonder afbreuk te doen aan de relatie met je kind? Allereerst wat achtergrondinformatie over …
+
Ontwikkeld door

Heilig dronken

9 februari 2023 Door Ds. G.J. Capellen
Glas in de hand en roepen maar: ‘Op je gezondheid’. Je kent het vast wel. Alcohol is lekker, alcohol is cool. Pisang Ambon, Bacardi Breezer, rode …
+
Ontwikkeld door

Het resultaat of de inzet belonen?

9 juni 2023 Door Bert Reinds
“Een positieve benadering en veel bevestiging maakt dat je kind lekker in z’n vel zit. Laat ze maar merken dat ze mooi kunnen tekenen, goed kunnen …
+
Ontwikkeld door

Idealen en genen

Er was eens een moeder. Ze zat vol idealen. Had vaak bedacht dat haar kinderen bepaalde dingen nooit zouden doen. Ze wist ook zeker dat haar zoontje …
+
Ontwikkeld door

In gesprek met je tiener

9 februari 2023 Door GezinsGids
Wie herinnert zich niet de uitspraak van zijn ouders: “Zo doen we het hier en zolang je hier in huis woont, houd je je aan deze regels”? Wat je er …
+
Ontwikkeld door

Moreel gereedschap

15 april 2024
In de opvoeding vormen we het geweten van ons kind. Welke ‘tools’ helpen een kind om een beslissing te nemen over goed en kwaad?
+
Ontwikkeld door

Nee

9 februari 2023
Aan een tafel in een restaurant zitten vier mensen. Het zijn een jonge vader en moeder met een peuter en een oudere vrouw. De tafel is rond. De …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Onderhandelen over bedtijden? Maak goede afspraken

9 februari 2023 Door Sestra mama
Als ouder weet je maar al te goed wat te weinig slaap doet met je kind, en wat dat vervolgens doet met jou. Hoewel de meeste kinderen niet graag naar …
+
Ontwikkeld door

Ouders als gezagsdragers

9 februari 2023 Door Ds. G.J. Capellen
In het boek “Voorbeeld of struikelblok” gaat ds. G.J. Capellen in op de positie van ouders als gezagsdragers. Hij gaat vooral in op de vraag wat je …
+
Ontwikkeld door

Tischa Neve over samenwerken

9 februari 2023 Door Geloof in het gezin
Hoe krijg je taken gedaan en maak je afspraken met je kids? Door samen te werken, stelt kinderpsycholoog Tischa Neve.
+
Ontwikkeld door

Verbod en gebod verdienen beide een plaats

9 februari 2023 Door Reformatorisch Dagblad
Het valt mij op dat opvoedkundigen altijd spreken over het benadrukken van het positieve. Opdrachten geef je niet in de negatieve vorm, maar je zegt …
+
Ontwikkeld door

Waarom geen strenge moeder

9 februari 2023 Door Terdege
Ben jij een strenge moeder? Als Iris Pronk naar zichzelf kijkt, zegt ze hartgrondig “Nee”, maar ze is daar niet trots op. Sterker nog, ze omschrijft …
+
Ontwikkeld door

Werken aan een goede sfeer in je gezin

2 januari 2024 Door Aline Hoogenboom
Zomervakantie, eindelijk! De auto is gepakt, iedereen zit en nu op weg! Noa (11) pakt een spelletje, Jens (9) pakt z’n boek en telt vast hoeveel …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!