Hier is de grens: over consequent opvoeden

Soms zakt de moed je in de schoenen. Je kind zoekt wéér dezelfde grens op. De kleuter die elke keer zijn bed uit komt. Je kind pakt snoepjes zonder vragen. Je beginnende puber is zo brutaal of komt alweer te laat thuis. Je kunt zelf de voorbeelden misschien wel invullen. Je hebt er al zo vaak over gepraat, je hebt van alles geprobeerd, en toch zie je het vandaag wéér gebeuren. Je bent er moe van. 'Zal ik maar even een oogje dichtknijpen? Zal ik maar even doen of ik het niet zie?' Het zijn gedachten die je misschien wel herkent. Abigaïl is naast haar rol als moeder van zes ook vanuit haar werk als psychosociaal hulpverlener betrokken bij opvoedkundige onderwerpen. Zij schrijft vandaag over consequent zijn.

Kinderen en grenzen
Als ouder wil ik graag aardig zijn en lief gevonden worden door mijn kinderen. Hierdoor kan het soms best wel eens lastig zijn om streng te zijn als het nodig is. En ook op een dag dat ik zelf vermoeid ben wordt toch dezelfde consequentheid van mij gevraagd. Daar komt bij dat onze kinderen vaak haarfijn in de gaten hebben op welke manier en wanneer ze hun grenzen op kunnen zoeken. Het lijkt als of ze hier een speciale antenne voor gekregen hebben. Voor ik het weet kom ik soms in een negatieve spiraal terecht. Wat ik als moeder heb mogen en moeten leren is dat regels en consequenties héél belangrijk zijn. Steeds weer opnieuw. Met de kritische vraag richting mezelf: Breng ik ze op een positieve manier richting mijn kind over? Want dan worden ze ook veel eerder aanvaard. Graag zou ik jullie hierin, ook vanuit mijn rol als professional, wat handvaten meegeven.

Positief opvoeden

  • Probeer je regels positief te maken. Benoem concreet wat je van je kind verwacht zodat hij duidelijk weet wat je bedoeld. Geef voldoende complimenten (en blijf dit doen!) als je merkt dat je kind z’n best doet. Soms kan het heel positief werken om een beloningssysteem aan een regel vast te koppelen. Dan is een kind extra gemotiveerd om zich er voor in te zetten en het daarna ook vol te houden zodat de regel er ingeslepen wordt.

  • Blijf met herhaling aan je kind uitleggen waarom jij iets nodig vindt. Een kind zal zich op deze manier veel eerder aan een afspraak houden, omdat hij voelt dat je dit als ouder heel belangrijk vindt. Ik denk dat dit ook alles te maken heeft met de opdracht die Mozes ons geeft in Deut. 6:7. ‘En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.’ Bijvoorbeeld: Eerbiedig zijn tijdens het Bijbel lezen, op tijd thuis komen, beleefd zijn tegenover een volwassene, iedere dag uit je dagboek lezen. Inscherpen betekent: er gedurig mee bezig zijn, het niet moe worden, voortdurend herhalen en voorhouden. Daar ben je nooit mee klaar.

  • Betrek je kind zoveel mogelijk bij het maken van afspraken. Formuleer regels/afspraken positief. Misschien heb je soms de verleiding om een kind teveel keuzes te geven of je laat een kind mee beslissen terwijl hij hiervoor nog te jong is. Probeer je daar bewust van te zijn. Probeer zoveel mogelijk betrokken te zijn op je kind en neem hem hierin bij de hand. Als een kind veel moeite heeft met een afspraak is het altijd goed om te bekijken waaruit deze moeite voortkomt. Wellicht is het mogelijk om tot een compromis te komen.

  • Wees je er bewust van dat het ene kind meer zijn grenzen op zal zoeken als een ander kind. Maak gezamenlijke afspraken binnen je gezin, maar het kan ook nodig zijn om individuele afspraken met je kind te maken. Wees als ouder consequent. Als je de ene dag een regel wel hanteert en de volgende dag bijvoorbeeld niet, dan weten ze niet waar ze aan toe zijn en zullen kinderen ook veel minder goed naar regels luisteren.

  • Sommige kinderen zijn een meester in het aangaan van discussies. Waarom doen we dit zo? Waarom kan het niet anders? Biedt kinderen waar dit mogelijk is bijvoorbeeld twee opties, waarbij je als ouder met beide opties tevreden bent. Je kind ervaart regie, maar volgt tegelijk ook de regels van ouders.

  • Als je kind ongewenst gedrag laat zien (bijvoorbeeld brutaal of ongehoorzaam) kan je zeker nog een keer waarschuwen, maar als het gedrag niet stopt is het belangrijk om hieraan een consequentie te verbinden. Je kind gaat op dat moment een grens van jou over en dan vraagt hij zelf om een consequentie. Benoem dit richting je kind zo concreet mogelijk: ‘Als je nu niet stopt, dan volgt er een consequentie’ (en benoem de consequentie). Als het dan komt tot deze consequentie dan is dit de keuze van je kind zelf geweest. Een kind voelt op deze manier haarfijn aan dat het zelf verkeerd is geweest en zal hoogstwaarschijnlijk ook geen discussie aangaan over de consequentie. Daarnaast is het ook heel belangrijk om als je kind ongehoorzaam is geweest dit samen in het gebed bij de Heere te brengen. Dat is ook de Bijbelse weg. Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid (1 Joh. 1:9).

Consequentie of straf?
Uit onderzoek is gebleken dat straffen vaak niet werkt. Ik denk dan o.a. aan een corrigerende tik (lukt dat altijd of wordt het dan toch slaan?), of het stevig beetpakken van je kind. Straffen blijkt vaak niet te leiden tot positieve gedragsverandering, terwijl je dit juist wel heel graag wil. Door te straffen, leg je de nadruk op het gedrag wat je niet wilt. Wat er fout is gegaan, kan je kind niet meer terugdraaien, het is helaas al gebeurd. Wie weet hoeveel spijt hij er zelf al van gehad heeft. Vaak zie je in de praktijk ook dat je steeds zwaardere straffen nodig hebt om hetzelfde resultaat te bereiken.

Besef dat jonge kinderen nog geen onderscheid kunnen maken tussen wat ze doen en wie ze zijn. Ze voelen een straf dus vaak als een persoonlijke afwijzing. Wees je er ook bewust van dat als consequenties te fors zijn voor je kind (het ene kind is ook gevoeliger als het andere kind) je in de hand kunt werken dat een kind niet meer eerlijk is en daardoor de mogelijkheid bestaat dat een kind kan gaan liegen. Consequenties verbinden aan ongewenst gedrag lijkt in de praktijk veel beter te werken dan straf uitdelen. Een paar voorbeelden: Treuzelt je kind met het naar bed toe gaan, dan is het logisch dat je minder tijd hebt om voor te lezen. Komt je kind ’s avonds steeds te laat thuis van een vriend of vriendin, dan kan hij die dag daarna ’s avonds niet weg.

Het is heel belangrijk om te beseffen dat een kind echt geen negatief of ongewenst gedrag laat zien om jou daarmee verdriet te doen. Het komt heel vaak ergens uit voort. Bijvoorbeeld: Machteloosheid, vermoeidheid, niet zo lekker in zijn of haar vel zitten. Probeer als ouder je ook steeds bewust te zijn wat voor gedrag er achter ongewenst gedrag zit. Stel jezelf de vraag: Waarom zou mijn kind zo doen? Bespreek dit als het kan met je kind. Een time-out op een bepaalde plek in huis kan ook heel helpend zijn. Een moment dat een kind tot zichzelf kan komen en kan nadenken over alles wat er voorgevallen is. Je mag dit ook gerust letterlijk richting je kind benoemen: ‘Denk maar eens na over alles wat er gebeurd is en dan hebben we het er straks samen over.’

Blijf je vooral focussen op alles wat wél goed gaat en geef je kind hiervoor ook regelmatig positieve aandacht en complimenten! Wat heel belangrijk is in de opvoeding is dat wij gedrag proberen te sturen en je kind te leren wat het effect is van zijn gedrag.

Praktische tips bij consequenties
Misschien is het voor jou als moeder een zoektocht hoe je om moet gaan met de juiste consequentie. Ik wil je hierin ook nog wat tips meegeven.

  • Kies voor een consequentie die past bij het ongewenste gedrag. Stel dat je kind bijvoorbeeld steeds heel oneerbiedig aan tafel is, laat hem dan bijvoorbeeld drie redenen opschrijven waarom het zo belangrijk is om eerbiedig te zijn. Mocht je kind zich niet aan zijn schermtijd houden maar hier overheen gaan, dan is de consequentie dat die tijd de volgende dag/dagen van zijn schermtijd afgaat.
  • Kies voor een consequentie die past bij de leeftijd van een kind. Bij een jonger kind kiest je als ouder bijvoorbeeld voor een kortere consequentie dan bij oudere kinderen. Door het leeftijdsverschil hebben de verschillende consequenties hetzelfde effect. Dit betekent dat de consequenties van ongewenst gedrag voor de kinderen in een gezin kunnen verschillen. Bij een peuter pak je bijvoorbeeld het speelgoed af en zet je het hoog op de kast. Bij een jong kind laat je gelijk een consequentie volgen. Bij een schoolgaand kind kan een consequent ook een paar uur later gevolgen hebben. Bijvoorbeeld kwartier naar je slaapkamer, ’s avonds eerder naar bed, je hebt vandaag geen computertijd.
  • Maak de consequentie niet te groot. Een kleine straf /milde consequentie geeft een kind de boodschap dat bepaald gedrag onwenselijk is. Een grote straf, die niet in verhouding staat tot het ongewenste gedrag, roept bij een kind boosheid en frustratie op. Het kind richt zich dan vooral op zijn boosheid en frustratie en het verband tussen het gedrag en de consequentie raakt op de achtergrond.
  • Wees je er bewust van dat een consequentie voor het kind geen negatieve consequenties moet geven voor andere kinderen in het gezin. Bijvoorbeeld: ‘Jullie gaan vanavond allemaal eerder naar bed.’
  • Reageer iedere keer hetzelfde op ongewenst gedrag. Als je als ouder steeds op dezelfde manier reageert, leren kinderen sneller welke grenzen er zijn en wat de gevolgen zijn van het overschrijden van een grens. Hiermee laat je als ouder merken dat je doet wat je zegt en wordt de voorspelbaarheid vergroot.
  • Iedere situatie waarin je als ouder een consequentie verbindt aan gedrag biedt leermogelijkheden. Het is zinvol om terug te blikken en te bekijken hoe wellicht het ongewenste gedrag had voorkomen kunnen worden. Door dit herhaaldelijk te doen raak je er als ouder ook steeds meer in geoefend om ongewenst gedrag van je kind voor te zijn.

Onbekwaam
Consequent zijn vraagt van ons als ouders veel geduld. Dat valt vaak niet mee. Het ontbreekt mij regelmatig aan voldoende vaardigheden en tactiek om met (lastige) opvoedsituaties om te gaan. Laten we elkaar als moeders opzoeken om over deze thema’s, in alle kwetsbaarheid, te spreken. Daarvoor zijn ook de moedergroepen. Om elkaar te bemoedigen en van elkaar te kunnen leren. Je kunt bijvoorbeeld ook samen een opvoedcursus volgen, zie deze link: gemeenteengezin.nl/jeugd-en-opvoeding/ouders/opvoedcursus Ik heb hiervoor zelf ook een methode geschreven rondom regels stellen en consequenties bieden die ik in deze blog verwerkt heb.

Als laatste: de apostel Jakobus bemoedigd ons om het niet van onszelf te verwachten maar het bij Hem te zoeken. Dat geldt ook in het stellen van regels en het bieden van consequenties. Indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden (1 Jak. 1:5).

Dit blogartikel is geschreven door Abigaïl.



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Regels uitleggen

Meer over

Afschaffen die regels

9 februari 2023 Door Reformatorisch Dagblad
Mama, wat ga je de mensen vanavond eigenlijk vertellen? We zitten aan de warme maaltijd als deze vraag klinkt. Ik vertel de kinderen dat ik iets ga …
+
Ontwikkeld door

Baas in eigen huis

9 februari 2023 Door Terdege
Een vriendje springt over de bank, een vriendinnetje zit de kleine kinderen scheldwoorden te leren. Wat doe je dan? Grijp je in of laat je het …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Broers en zussen zonder rivaliteit

18 juli 2023
Opvoeders leren op een goede manier omgaan met conflicten tussen broers en zussen. Dat zorgt voor een goede sfeer in huis en een positief zelfbeeld …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Ruimte door regels

18 juli 2023
Sarina Brons maakt duidelijk dat grenzen nodig zijn om een kind op een goede manier op te voeden. Daarnaast laat zij ook ouders nadenken over hun …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Wat is het hier gezellig!

18 juli 2023
Soms is het in huis minder gezellig. Dan kun je als ouder de sfeer veranderen, sterker noch, de sfeer in huis komt bij de ouders vandaan! Je leert …
+
Ontwikkeld door

Deze jongeman heeft u iets te zeggen

9 februari 2023 Door Bert Reinds
Ik zat in de vijfde klas van de basisschool en had een vrije ochtend. Vlakbij ons huis was oude textielfabriek met een vijver en een bos(je). Een …
+
Ontwikkeld door

Drie mandjes

9 februari 2023 Door Sestra mama
Een half jaar geleden zijn we het aangegaan: ouderbegeleiding. Nadat de opvoeding bij de oudste vier redelijk hetzelfde is gegaan, lijkt de opvoeding …
+
Ontwikkeld door

Ben je boos, pluk een roos?

15 februari 2023
Vriendelijk maar dringend verzoek vooraf: willen alle moeders die nooit te boos op hun kinderen zijn níet verder lezen?
+
Ontwikkeld door

De vasthoudende peuter en haar (on)geduldige moeder

15 februari 2023
“Maar mam! Ik wil wel korte mouwen aan!” boos staat ze voor me. 3 jaar en bijna een meter lang. Haar rug is strak, net als haar lange benen. Haar …
+
Ontwikkeld door

Het feest dat avondeten heet

15 februari 2023
Jaren geleden zaten (toen nog) mijn vriend en ik op de grond van een kaal huis. We spraken over wat we belangrijk vonden. Wat we graag wilden met ons …
+
Ontwikkeld door

Mijn zusjes / broertjes hoeder

15 februari 2023
Het was half 9, een kwartier nadat we het ontbijt beëindigd hebben, op deze eerste dag van de kerstvakantie, en onze twee oudste dochters komen al …
+
Ontwikkeld door

Geweldloos verzet

15 februari 2023
Terwijl ik me klaar maak om weg te gaan vraagt een van mijn kinderen: ‘Mam, wat gaat u vanavond eigenlijk doen?’ ‘Ik ga vanavond naar een avond waar …
+
Ontwikkeld door

Zeg eens vaker ja

15 februari 2023
“Mam! Mag ik naar buiten?... MAM? MAMMM?? Zeg nou!”
+
Ontwikkeld door

Eetgrenzen voor mijn kind

9 februari 2023 Door Sestra mama
Hoe leg ik (eet) grenzen neer omdat ik op het gewicht van mijn kind wil letten, zonder dat het negatief is?
+
Ontwikkeld door

'En anders krijg je straf!'

9 februari 2023 Door Aline Hoogenboom
Teun (4) is enthousiast aan het vertellen over school. Terwijl hij met een groot gebaar aan wil wijzen hoe hoog zijn toren was, gaat het mis: zijn …
+
Ontwikkeld door

Gedragsproblemen? Op zoek naar de oorzaak

9 februari 2023 Door Terdege
Het gras bij de buren is altijd groener, de kinderen van de buren zijn liever. Totdat je hoort dat de buurjongen zijn zusje wel eens bijt en het …
+
Ontwikkeld door

Gezag in het gezin

9 februari 2023 Door LCJ
De crisis van het gezag is iets van alle tijden, zo stelt dr. R. Toes aan de hand van een citaat van Socrates. Wat zegt de Bijbel over gezag en hoe …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Gezinsdemocratie

9 februari 2023 Door Nico van der Voet
Is uw gezin, als u dat hebt, een democratisch gezin? Ik denk het wel. Vanaf de jaren ’60 is zowel het publieke domein als het domein achter de …
+
Ontwikkeld door

Grenzen stellen: tot hier en niet verder!

9 februari 2023 Door Sestra mama
Grenzen stellen is nodig, maar eerlijk is eerlijk: het is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Kinderen zijn vaak meesters in het opzoeken van de …
+
Ontwikkeld door

Hechting en disciplineren

9 februari 2023 Door Wijzer in hechting
Bestraffen, corrigeren, disciplineren... hoe doe je dat zonder afbreuk te doen aan de relatie met je kind? Allereerst wat achtergrondinformatie over …
+
Ontwikkeld door

Heilig dronken

9 februari 2023 Door Ds. G.J. Capellen
Glas in de hand en roepen maar: ‘Op je gezondheid’. Je kent het vast wel. Alcohol is lekker, alcohol is cool. Pisang Ambon, Bacardi Breezer, rode …
+
Ontwikkeld door

Het resultaat of de inzet belonen?

9 juni 2023 Door Bert Reinds
“Een positieve benadering en veel bevestiging maakt dat je kind lekker in z’n vel zit. Laat ze maar merken dat ze mooi kunnen tekenen, goed kunnen …
+
Ontwikkeld door

Idealen en genen

Er was eens een moeder. Ze zat vol idealen. Had vaak bedacht dat haar kinderen bepaalde dingen nooit zouden doen. Ze wist ook zeker dat haar zoontje …
+
Ontwikkeld door

In gesprek met je tiener

9 februari 2023 Door GezinsGids
Wie herinnert zich niet de uitspraak van zijn ouders: “Zo doen we het hier en zolang je hier in huis woont, houd je je aan deze regels”? Wat je er …
+
Ontwikkeld door

Moreel gereedschap

15 april 2024
In de opvoeding vormen we het geweten van ons kind. Welke ‘tools’ helpen een kind om een beslissing te nemen over goed en kwaad?
+
Ontwikkeld door

Nee

9 februari 2023
Aan een tafel in een restaurant zitten vier mensen. Het zijn een jonge vader en moeder met een peuter en een oudere vrouw. De tafel is rond. De …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Onderhandelen over bedtijden? Maak goede afspraken

9 februari 2023 Door Sestra mama
Als ouder weet je maar al te goed wat te weinig slaap doet met je kind, en wat dat vervolgens doet met jou. Hoewel de meeste kinderen niet graag naar …
+
Ontwikkeld door

Ouders als gezagsdragers

9 februari 2023 Door Ds. G.J. Capellen
In het boek “Voorbeeld of struikelblok” gaat ds. G.J. Capellen in op de positie van ouders als gezagsdragers. Hij gaat vooral in op de vraag wat je …
+
Ontwikkeld door

Tischa Neve over samenwerken

9 februari 2023 Door Geloof in het gezin
Hoe krijg je taken gedaan en maak je afspraken met je kids? Door samen te werken, stelt kinderpsycholoog Tischa Neve.
+
Ontwikkeld door

Verbod en gebod verdienen beide een plaats

9 februari 2023 Door Reformatorisch Dagblad
Het valt mij op dat opvoedkundigen altijd spreken over het benadrukken van het positieve. Opdrachten geef je niet in de negatieve vorm, maar je zegt …
+
Ontwikkeld door

Waarom geen strenge moeder

9 februari 2023 Door Terdege
Ben jij een strenge moeder? Als Iris Pronk naar zichzelf kijkt, zegt ze hartgrondig “Nee”, maar ze is daar niet trots op. Sterker nog, ze omschrijft …
+
Ontwikkeld door

Werken aan een goede sfeer in je gezin

2 januari 2024 Door Aline Hoogenboom
Zomervakantie, eindelijk! De auto is gepakt, iedereen zit en nu op weg! Noa (11) pakt een spelletje, Jens (9) pakt z’n boek en telt vast hoeveel …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!