Wat te doen als je kind afhaakt van geloof?

In onderstaand artikel geeft John Piper een aantal adviezen hoe je er als ouders mee om moet gaan als je kind steeds minder van God, Jezus, de Bijbel en de kerk wil weten.

Als vader of moeder wil je vaak niets liever dan dat je kind van God zal houden en Jezus zal volgen. Maar wat doe je als dat niet het geval is? Wat doe je als je kind steeds minder interesse heeft in de kerk, de Bijbel, Jezus?

Predikant John Piper vertelde over dit recent in een podcast, na een vraag van een moeder hierover. Ze worstelt met de vraag hoe ze met haar dochter om moet gaan, die steeds minder interesse heeft in God.

Hier een selectie van zijn tips voor iedereen die te maken heeft met een kind die niet meer gelooft in God, of simpelweg geen interesse meer heeft in geloof:

1. Realiseer je dat je uiteindelijk niet de controle hebt over wat en hoe je kind gelooft
Geloof is een gave van God. Niet zozeer de ogen van je hoofd, maar de ogen van je hart moeten Jezus gaan zien als iemand die waarheid en schoonheid is. Alleen God kan je die geopende ogen geven.
Uiteindelijk gaat het om wat God doet in je kind. Dat is echt belangrijk om te weten als ouder. Draag dus niet meer last dan je kunt dragen of zou moeten dragen.

2. Blijf bidden voor je kind
Gebed voor je kind is absoluut essentieel.

Ik zou aanraden om regelmatig te bidden en te vasten. Ik doe dat zelf ook voor moeilijke relaties in mijn eigen familie.

3. Laat je kind Jezus in jou zien
Je kind zou moeten zien dat ze niet de hoop en de vreugde die jij vindt in Christus kan wegnemen.

Je kind zou moeten voelen dat ze er echt toe doet, ook al ben je verdrietig over haar geloofsleven. Ze zou ook moeten zien wat zij mist, namelijk, jouw enorme vreugde over de genade van God en de vrede van God die jij hebt en alle verstand te boven gaat.

Dat is wat je kind nodig heeft en zou moeten zien.

4. Investeer in je kind
Probeer niet iedere dag in discussie te gaan over geloof. Dan krijg je namelijk heel snel irritaties en ruzies. Wat een goed alternatief is: ga bijvoorbeeld wekelijks iets leuks met je kind doen. Dan blijf je investeren in jullie onderlinge relatie en kun je het wellicht over geloof hebben, op een natuurlijke manier. "Vraag bijvoorbeeld of je kind het erover wilt hebben."

Vraag ook naar de struggles van je kind, naar emoties, hoe het gaat op school, in de relaties die het heeft.

5. Geef niet op
Wat er ook gebeurt: geef niet op. "God houdt ervan om onze gebeden te ontvangen. Hij stopt als het ware onze tranen in een fles (Psalm 56:8) en zal altijd op Zijn tijd genade over je uitstorten."



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Twijfel en kerkverlating

Meer over

Andere weg

9 februari 2023 Door LCJ
Ds. W.C. (Wim) Polinder is predikant van de hervormde gemeente Putten en verdiepte zich in het onderwerp “Als kinderen andere wegen gaan”. De deur …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Bemoei je met je eigen zaken!

23 februari 2023 Door Sestra mama
“Heeft jouw dochter nog steeds een speen?” Of: “Stilzitten in de kerkdienst is nog moeilijk voor je zoon, zie ik.” Je voelt je rood worden …
+
Ontwikkeld door

Geloofstwijfel bij tieners

9 februari 2023 Door Ingrid Plantinga
In de puberteit gaat een kind zijn eigen mening vormen. En dat betekent nogal eens dat alle normen en waarden van pa en ma bekritiseerd worden. Ze …
+
Ontwikkeld door

Liefde verbreekt meer dan de boze knoet

23 februari 2023 Door Terdege
“Nee, ik ga niet tegen ze preken, maar ik probeer wel altijd iets te laten zien van wat het is om de Heere te dienen als m’n kinderen, kleinkinderen …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!