Geloofsontwikkeling van kinderen en jongeren

Hoe sluit je aan bij de geloofsontwikkeling van de kinderen en jongeren? Je krijgt soms de meest onverwachte vragen na een Bijbelverhaal. Dit artikel geeft weer welke ontwikkeling kinderen doormaken.

GELOOFSONTWIKKELING

Het geloof is een gave van God, het is het werk van de Heilige Geest. Ieder mens is uniek, daarom verloopt de geloofsontwikkeling ook bij ieder verschillend. Toch zijn er wel fasen aan te geven die kinderen doorlopen in de levensbeschouwelijke ontwikkeling. Elk kind wordt met een bepaald wereldbeeld opgevoed. Dat levert in het kinderbrein voorstelling en vragen op. In de fasen die Fowler onderscheidt, wordt duidelijk hoe deze ontwikkeling eruit ziet.

Religieuze ontwikkeling
Drie componenten:

  • Handelingscomponent: nadoen van religieuze gebruiken
  • Affectieve component: verbinding met het gevoel, voorbeeldgedrag
  • Cognitieve component: kennis

De fasen van Fowler in de geloofsontwikkeling
Stadium 0: Het ongedifferentieerde geloof 0 – 2 jaar
De basis van vertrouwen en geborgenheid wordt gelegd. Het kind is één met zijn omgeving: het kan nog geen afstand nemen van de wereld buiten hem. Het besef van God ervaart het kind via zijn ouders, die hem al een aantal godsdienstige vormen aanleren: bidden, zingen, eerbiedig luisteren als er voorgelezen wordt uit de (kinder)bijbel.

Stadium 1: Het intuïtief – projectieve geloof 2 – 7 jaar
Taal en spraak zijn een belangrijk nieuw middel om de wereld te duiden. De dingen in de wereld om het kind heen krijgen een naam. Taal helpt de wereld te ordenen, te duiden en opent de wereld. Denk aan de eindeloze wat- en waaromvragen van de peuter. Fantasie en werkelijkheid lopen nogal eens door elkaar. Het Godsbeeld van een kleuter is erg menselijk en primitief ingekleurd. Peuters en kleuters zijn sterk egocentrisch ingesteld. De religieuze wereld en de eigen belevingswereld zijn niet van elkaar onderscheiden, maar lopen door elkaar. De vertellingen die hij hoort, trekt hij door in zijn eigen belevings- en ervaringswereld. Hij kan nog niet zo goed verbanden leggen tussen de dingen. Een kleuter kan zo ervaringen opdoen waarin hij a.h.w. Gods aanwezigheid kan voelen: bidden, zingen, vertellen, vieren.

Stadium 2: Het mythische – letterlijke geloof (6-12 jaar) 7 – 10 jaar
Rond het zevende levensjaar wordt de fantasieperiode afgebouwd en begint het kind wat meer los te komen van de eigen beleving. Verhalen zijn van grote betekenis, omdat ze de wereld ontsluiten. Het komt er achter dat er meer dingen bestaan dan het concreet kent en waarneemt. Dat maakt nieuwsgierig. Het kind gaat meer op zoek naar de samenhang van de dingen en gaat vooral oog krijgen voor de oorzaak- gevolgrelatie. Het geweten begint zich verder te ontwikkelen, hoewel het nog sterk gebaseerd is op ongenuanceerd goed- fout denken. Het memoriseren gaat heel gemakkelijk. Het kind in deze fase identificeert zich graag. Hun nieuwsgierigheid en interesse om meer feitelijke zaken te weten neemt toe. Het denken is nog steeds vrij concreet. 10 – 12 jaarVanaf 10e jaar: nog meer onderzoekend. Het zich ontwikkelend vermogen tot logisch denken helpt om meer zicht te krijgen op de zin van het leven, zoals die besloten ligt in de geschiedenissen uit de Bijbel. Ze gaan ook steeds meer naar de achtergronden en verbanden vragen. Juist in deze leeftijdsfase is het van belang de relatie met de kinderen goed te houden, want de eerste verschijnselen van de puberteit zijn merkbaar. In deze periode is er sprake van een ontwikkeling naar meer abstract denken. Het wordt mogelijk te reflecteren: na te denken over eigen en andermans doen en denken

Stadium 3: Het synthetische – en conventionele geloof (12-18)
Tussen het elfde en veertiende levensjaar vind er een revolutie in de structuur van het menselijk denken plaats. Men kan langzamerhand formeel en operationeel denken dat wil zeggen; abstract en symbolisch. Ook ontwikkelt zich in deze fase het vermogen om zich in te leven in de ander. In deze fase integreren de jongeren de beelden die het van zichzelf heeft en die aangedragen worden door andere mensen die voor de jongere betekenisvol is, tot een bruikbare identiteitsvorm. In deze fase is de behoefte van het samen geloven in een groep, wederkerig met elkaar verbonden te zijn, opvallend gebleken. Omdat de adolescent nog geen of niet voldoende greep heeft op zichzelf om tot een autonoom oordeel of handelen te komen, spiegelt hij zich in deze fase zich aan een veelbetekenende andere, waaraan hij zich veel aanpast en waarmee hij zijn werkelijkheid onder andere vormgeeft.

Stadium 4: Het zelfstandig reflectieve geloof
Het sleutelwoorden in deze fase is ‘identiteit en verantwoordelijkheid’. Onafhankelijk van anderen, voelt men zich verantwoordelijk voor zijn/haar eigen levensstijl, overtuiging en attitudes.

Stadium 5: Het paradoxale en consoliderende geloof
Deze fase kenmerkt zich voornamelijk door zingeving en integratie.

Stadium 6: Het universele geloof
Kenmerkend voor deze fase is het God-grounded leven: het hartstochtelijke streven naar een rechtvaardige wereld die men niet verzonnen heeft, maar die in overeenstemming is met de goddelijke wil.

Casussen, vragen

  1. Algemeen: Wat heeft je aangesproken? Waar heb je vragen bij?
  2. Creche van de kerk, 2 - 4 jaar: Het is de gewoonte dat er in deze groep een eenvoudig verhaal verteld wordt en er wordt gezongen en gebeden. Piet wil zijn handen niet vouwen bij het gebed. Wat doe je als leidinggevende?
  3. Zondagsschool, 4 – 6 jaar: Kinderen hebben een rijke fantasie en spelen verhalen graag na. Hoe sta je daar tegenover?
  4. Kinderclub, 7 – 10 jaar: In deze leeftijdsfase kunnen kinderen erg goed memoriseren. Hoe kun je dit stimuleren, bijv. het leren van Bijbelteksten, spelvormen
  5. Kinderclub, 11 – 12 jaar: Wat zou je in deze groep bespreken rond het onderwerp de doop?
  6. Jeugdclub, 13 – 16 jaar: De relatie is erg belangrijk in deze leeftijdsgroep. Wat sluit in jullie programma en opzet goed aan bij deze leeftijdsgroep en wat zouden jullie moeten veranderen om de relatie tussen de jongeren onderling en met de leiding te verbeteren?
  7. Jeugdvereniging, 17 – 20 jaar: Vooral in deze leeftijdsgroep worden de afhakers zichtbaar. Wat doen jullie eraan om hen te betrekken bij het jeugdwerk? Wat zou je kunnen doen?
  8. Slot: Wat is voor jou bemoedigend?

Adviezen

  • Ga jongeren voor in een godvruchtig leven. Wees een gids.
  • In het jeugdwerk ben je heel belangrijk als identificatiefiguur. Wees je daarvan bewust.
  • Spreek niet alleen met de jongeren over God, maar spreek ook met God over de jongeren. Bid voor hen. En bid ook met hen.
  • Geef persoonlijke aandacht. Toon betrokkenheid op belangrijke momenten in hun leven.
  • Zoek momenten van gezamenlijke toerusting als leiding. Durf je kwetsbaar op te stellen naar de jongeren, maar ook naar elkaar. Wees bereid om van elkaar te leren.


Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Geloofsontwikkeling

Meer over

Wat doe je als je kind angstig is?

21 december 2022 Door Sestra mama
‘Gruwelijk eng!’, zo luidt het thema van de Kinderboekenweek. Het is een thema waar ieder kind mee te maken heeft. Want ieder kind is weleens bang, …
+
Ontwikkeld door

Appels met peren vergelijken

18 augustus 2025 Door Generatio
“Maar zij mag het wel en ik nog niet. Dat is niet eerlijk!” In hoeveel gezinnen klinkt deze kreet niet meermalen per dag. Soms tot wanhoop van …
+
Ontwikkeld door

Babygebaren

21 december 2022 Door Gezinsfundament
Kleine kinderen die nog niet kunnen praten, kunnen al wel gebaren maken. Mijn neefje van bijna 1,5 zie ik bijvoorbeeld zwaaien, in zijn handjes …
+
Ontwikkeld door

Baby's en relaties

21 december 2022 Door Wijzer in hechting
In de eerste anderhalf jaar van hun leven, ontwikkelen baby’s een algemeen beeld van hoe een relatie werkt. Dat algemene beeld wordt ‘intern …
+
Ontwikkeld door

Bijbellezen met kleintjes: waarom en hoe?

21 december 2022 Door HGJB
Een kind van anderhalf – of misschien zelfs nog jonger – uit de Bijbel voorlezen en vertellen. Waarom doe je dat? De Bijbel is zo’n beetje het …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - De kansrijke jaren

18 juli 2023
De tienerjaren zijn voor ouders vaak een moeilijke periode. Toch moedigt de auteur aan, het te zien als een van God gegeven kans.
+
Ontwikkeld door

Boekentip - De weg naar het kinderhart

18 juli 2023
Het gaat niet om het gedrag van een kind, maar om het hart! Alles vloeit voort uit het hart. Als Jezus een zondig hart verandert, verandert ook het …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Goed genoeg ouder

18 juli 2023
Er zijn zoveel vragen rond het ouderschap; maar wat doet er nu écht toe? In dit boek worden verschillende vragen over dit onderwerp en over de …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Het evangelie voor vaders en moeders

18 juli 2023
Met behulp van Bijbelse principes verbind Tripp de boodschap van het Evangelie aan de praktijk van de opvoeding; God redt zondige kinderen door …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Ieder kind een eigen aanpak

18 juli 2023
Ondanks dat kinderen uit hetzelfde gezin allemaal verschillend zijn, maken veel ouders de fout dat ze hun kinderen in een bepaalde vorm willen …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Je baby verzorgen is ook opvoeden

18 juli 2023
Met de geboorte van een kind begint de opvoedingstijd. Het draait niet alleen maar om lichamelijke zorg. De zorg voor een baby houdt veel meer in! …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Je kind in balans

18 juli 2023
Een kind ontwikkelt zich en krijgt een zelfbeeld; hoe bouw je als opvoeder aan het zelfvertrouwen van een kind? Hoe ondersteun je een kind in zijn …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Je peuter begrijpen

18 juli 2023
Hoe ga je met een peuter om? Om daar een goed antwoord op te krijgen zou je eigenlijk in het ‘koppie’ van het kind moeten kijken! Dan kun je pas echt …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Met je kind praten over het geloof

18 juli 2023
Je leert hoe je het beste een gesprek over het geloof kunt voeren met je kind. Zowel met een peuter als een puber.
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Opvoeden bij Gods Woord

18 juli 2023
In dit boek bespreekt de auteur de theologische grondslag voor de opvoeding en de verbondsleer. Ook lees je over o.a. de thema’s: luisteren, relatie …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Pubers begrijpen

18 juli 2023
Hoe kunnen ouders hun zoon of dochter beter begrijpen en helpen volwassen te worden? Dit boek gaat over godsdienstige opvoeding, vriendschap, …
+
Ontwikkeld door

Computeren en het kinderbrein

2 december 2020
Wat doet internetgebruik met het brein van kinderen en jongeren? Lees hierover meer via een artikel dat JM Ouders (19-06-2018) publiceerde.
+
Ontwikkeld door

Conflicten tussen ouders en pubers - Vijf tips

Ouders dromen dromen. Dromen over zichzelf en over hun kinderen. Hun eigen onvervulde dromen, gedroomd voor hun kinderen? Teveel dromen! En de …
+

Creatieve verwerkingen rond de doop

21 december 2022
De doop is een belangrijk moment in het leven van je kind. Hieronder vind je allerlei manieren om dit moment in herinnering te houden.
+
Ontwikkeld door

‘Daar wordt ze hard van!’

21 december 2022 Door Wijzer in hechting
“Daar wordt ze hard van!” Achter dat argument schuilen nog steeds teveel ouders wanneer ze niet weten om te gaan met het huilen van hun kind, of de …
+
Ontwikkeld door

De 5 levensvragen van kinderen

21 december 2022 Door Sestra mama
We willen onze kinderen een gedegen geloofsopvoeding bieden het ‘goede’ meegeven. Bovendien willen we het liefst zeker weten dat zij uitgroeien tot …
+
Ontwikkeld door

De doop vieren

20 mei 2024 Door Terdege
Het is altijd een bijzonder moment: een vader en een moeder die een kind ten doop houden. God verbindt Zijn Naam aan de naam van het kind. Zo'n …
+
Ontwikkeld door

De houdgreep

9 mei 2023 Door CGJO
Tot mijn verbazing is stoeien met papa één van de meest geliefde activiteiten die onze kinderen met me doen. Elke avond klinkt de vraag: “Gaan we …
+
Ontwikkeld door

De innerlijke stem van je kind

9 februari 2023 Door Sestra mama
De woorden die je zegt, neemt je kind in zich op. Jouw stem, jouw woorden, slaan naar binnen. Jouw kind maakt zich deze woorden eigen en er ontstaat …
+
Ontwikkeld door

De kracht van aanraken

In de jaren 50 van de vorige eeuw voerde Harlow een onderzoek uit waar de dierenbescherming vandaag de dag niet vrolijk van zou worden. Hij nam jonge …
+
Ontwikkeld door

De liefde tussen ouder en kind - vanzelfsprekend?!

21 december 2022 Door Generatio
Wie actief is op social media, komt ze waarschijnlijk heel regelmatig tegen: foto’s van prachtige, gelukkige gezinnen. De liefde tussen ouder en kind …
+
Ontwikkeld door

De relatie tussen ouders en pubers

21 december 2022 Door Nico van der Voet
Even een doordenkertje: Wat is de puberteit? Antwoord van een puber: dat is de tijd waarin je ouders moeilijk tegen je doen!
+
Ontwikkeld door

Als je kind 'anders' is

18 augustus 2025
Het is dinsdag, dan loopt hij zelf naar school. Stoer dat hij het vindt! Bij de poortdeur staat hij stil, maakt van zijn handen een hartje, schenkt …
+
Ontwikkeld door

Breng mij veilig naar de stal - een kort verhaal

15 februari 2023
Een verhaal over huisgodsdienst, om te lezen en (als je dat wilt) te gebruiken als gespreksstarter voor een gesprek met je moedergroep, een vriendin, …
+
Ontwikkeld door

De vasthoudende peuter en haar (on)geduldige moeder

15 februari 2023
“Maar mam! Ik wil wel korte mouwen aan!” boos staat ze voor me. 3 jaar en bijna een meter lang. Haar rug is strak, net als haar lange benen. Haar …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!