Geloofsontwikkeling van kinderen en jongeren

Hoe sluit je aan bij de geloofsontwikkeling van de kinderen en jongeren? Je krijgt soms de meest onverwachte vragen na een Bijbelverhaal. Dit artikel geeft weer welke ontwikkeling kinderen doormaken.

GELOOFSONTWIKKELING

Het geloof is een gave van God, het is het werk van de Heilige Geest. Ieder mens is uniek, daarom verloopt de geloofsontwikkeling ook bij ieder verschillend. Toch zijn er wel fasen aan te geven die kinderen doorlopen in de levensbeschouwelijke ontwikkeling. Elk kind wordt met een bepaald wereldbeeld opgevoed. Dat levert in het kinderbrein voorstelling en vragen op. In de fasen die Fowler onderscheidt, wordt duidelijk hoe deze ontwikkeling eruit ziet.

Religieuze ontwikkeling
Drie componenten:

  • Handelingscomponent: nadoen van religieuze gebruiken
  • Affectieve component: verbinding met het gevoel, voorbeeldgedrag
  • Cognitieve component: kennis

De fasen van Fowler in de geloofsontwikkeling
Stadium 0: Het ongedifferentieerde geloof 0 – 2 jaar
De basis van vertrouwen en geborgenheid wordt gelegd. Het kind is één met zijn omgeving: het kan nog geen afstand nemen van de wereld buiten hem. Het besef van God ervaart het kind via zijn ouders, die hem al een aantal godsdienstige vormen aanleren: bidden, zingen, eerbiedig luisteren als er voorgelezen wordt uit de (kinder)bijbel.

Stadium 1: Het intuïtief – projectieve geloof 2 – 7 jaar
Taal en spraak zijn een belangrijk nieuw middel om de wereld te duiden. De dingen in de wereld om het kind heen krijgen een naam. Taal helpt de wereld te ordenen, te duiden en opent de wereld. Denk aan de eindeloze wat- en waaromvragen van de peuter. Fantasie en werkelijkheid lopen nogal eens door elkaar. Het Godsbeeld van een kleuter is erg menselijk en primitief ingekleurd. Peuters en kleuters zijn sterk egocentrisch ingesteld. De religieuze wereld en de eigen belevingswereld zijn niet van elkaar onderscheiden, maar lopen door elkaar. De vertellingen die hij hoort, trekt hij door in zijn eigen belevings- en ervaringswereld. Hij kan nog niet zo goed verbanden leggen tussen de dingen. Een kleuter kan zo ervaringen opdoen waarin hij a.h.w. Gods aanwezigheid kan voelen: bidden, zingen, vertellen, vieren.

Stadium 2: Het mythische – letterlijke geloof (6-12 jaar) 7 – 10 jaar
Rond het zevende levensjaar wordt de fantasieperiode afgebouwd en begint het kind wat meer los te komen van de eigen beleving. Verhalen zijn van grote betekenis, omdat ze de wereld ontsluiten. Het komt er achter dat er meer dingen bestaan dan het concreet kent en waarneemt. Dat maakt nieuwsgierig. Het kind gaat meer op zoek naar de samenhang van de dingen en gaat vooral oog krijgen voor de oorzaak- gevolgrelatie. Het geweten begint zich verder te ontwikkelen, hoewel het nog sterk gebaseerd is op ongenuanceerd goed- fout denken. Het memoriseren gaat heel gemakkelijk. Het kind in deze fase identificeert zich graag. Hun nieuwsgierigheid en interesse om meer feitelijke zaken te weten neemt toe. Het denken is nog steeds vrij concreet. 10 – 12 jaarVanaf 10e jaar: nog meer onderzoekend. Het zich ontwikkelend vermogen tot logisch denken helpt om meer zicht te krijgen op de zin van het leven, zoals die besloten ligt in de geschiedenissen uit de Bijbel. Ze gaan ook steeds meer naar de achtergronden en verbanden vragen. Juist in deze leeftijdsfase is het van belang de relatie met de kinderen goed te houden, want de eerste verschijnselen van de puberteit zijn merkbaar. In deze periode is er sprake van een ontwikkeling naar meer abstract denken. Het wordt mogelijk te reflecteren: na te denken over eigen en andermans doen en denken

Stadium 3: Het synthetische – en conventionele geloof (12-18)
Tussen het elfde en veertiende levensjaar vind er een revolutie in de structuur van het menselijk denken plaats. Men kan langzamerhand formeel en operationeel denken dat wil zeggen; abstract en symbolisch. Ook ontwikkelt zich in deze fase het vermogen om zich in te leven in de ander. In deze fase integreren de jongeren de beelden die het van zichzelf heeft en die aangedragen worden door andere mensen die voor de jongere betekenisvol is, tot een bruikbare identiteitsvorm. In deze fase is de behoefte van het samen geloven in een groep, wederkerig met elkaar verbonden te zijn, opvallend gebleken. Omdat de adolescent nog geen of niet voldoende greep heeft op zichzelf om tot een autonoom oordeel of handelen te komen, spiegelt hij zich in deze fase zich aan een veelbetekenende andere, waaraan hij zich veel aanpast en waarmee hij zijn werkelijkheid onder andere vormgeeft.

Stadium 4: Het zelfstandig reflectieve geloof
Het sleutelwoorden in deze fase is ‘identiteit en verantwoordelijkheid’. Onafhankelijk van anderen, voelt men zich verantwoordelijk voor zijn/haar eigen levensstijl, overtuiging en attitudes.

Stadium 5: Het paradoxale en consoliderende geloof
Deze fase kenmerkt zich voornamelijk door zingeving en integratie.

Stadium 6: Het universele geloof
Kenmerkend voor deze fase is het God-grounded leven: het hartstochtelijke streven naar een rechtvaardige wereld die men niet verzonnen heeft, maar die in overeenstemming is met de goddelijke wil.

Casussen, vragen

  1. Algemeen: Wat heeft je aangesproken? Waar heb je vragen bij?
  2. Creche van de kerk, 2 - 4 jaar: Het is de gewoonte dat er in deze groep een eenvoudig verhaal verteld wordt en er wordt gezongen en gebeden. Piet wil zijn handen niet vouwen bij het gebed. Wat doe je als leidinggevende?
  3. Zondagsschool, 4 – 6 jaar: Kinderen hebben een rijke fantasie en spelen verhalen graag na. Hoe sta je daar tegenover?
  4. Kinderclub, 7 – 10 jaar: In deze leeftijdsfase kunnen kinderen erg goed memoriseren. Hoe kun je dit stimuleren, bijv. het leren van Bijbelteksten, spelvormen
  5. Kinderclub, 11 – 12 jaar: Wat zou je in deze groep bespreken rond het onderwerp de doop?
  6. Jeugdclub, 13 – 16 jaar: De relatie is erg belangrijk in deze leeftijdsgroep. Wat sluit in jullie programma en opzet goed aan bij deze leeftijdsgroep en wat zouden jullie moeten veranderen om de relatie tussen de jongeren onderling en met de leiding te verbeteren?
  7. Jeugdvereniging, 17 – 20 jaar: Vooral in deze leeftijdsgroep worden de afhakers zichtbaar. Wat doen jullie eraan om hen te betrekken bij het jeugdwerk? Wat zou je kunnen doen?
  8. Slot: Wat is voor jou bemoedigend?

Adviezen

  • Ga jongeren voor in een godvruchtig leven. Wees een gids.
  • In het jeugdwerk ben je heel belangrijk als identificatiefiguur. Wees je daarvan bewust.
  • Spreek niet alleen met de jongeren over God, maar spreek ook met God over de jongeren. Bid voor hen. En bid ook met hen.
  • Geef persoonlijke aandacht. Toon betrokkenheid op belangrijke momenten in hun leven.
  • Zoek momenten van gezamenlijke toerusting als leiding. Durf je kwetsbaar op te stellen naar de jongeren, maar ook naar elkaar. Wees bereid om van elkaar te leren.


Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Geloofsontwikkeling

Meer over

Wat doe je als je kind angstig is?

21 december 2022 Door Sestra mama
‘Gruwelijk eng!’, zo luidt het thema van de Kinderboekenweek. Het is een thema waar ieder kind mee te maken heeft. Want ieder kind is weleens bang, …
+
Ontwikkeld door

Babygebaren

21 december 2022 Door Gezinsfundament
Kleine kinderen die nog niet kunnen praten, kunnen al wel gebaren maken. Mijn neefje van bijna 1,5 zie ik bijvoorbeeld zwaaien, in zijn handjes …
+
Ontwikkeld door

Bijbellezen met kleintjes: waarom en hoe?

21 december 2022 Door HGJB
Een kind van anderhalf – of misschien zelfs nog jonger – uit de Bijbel voorlezen en vertellen. Waarom doe je dat? De Bijbel is zo’n beetje het …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - De weg naar het kinderhart

18 juli 2023
Het gaat niet om het gedrag van een kind, maar om het hart! Alles vloeit voort uit het hart. Als Jezus een zondig hart verandert, verandert ook het …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Opvoeden bij Gods Woord

18 juli 2023
In dit boek bespreekt de auteur de theologische grondslag voor de opvoeding en de verbondsleer. Ook lees je over o.a. de thema’s: luisteren, relatie …
+
Ontwikkeld door

Boekentip - Opvoeden doe je niet alleen

18 juli 2023
Met behulp van Bijbelse principes verbind Tripp de boodschap van het Evangelie aan de praktijk van de opvoeding; God redt zondige kinderen door …
+
Ontwikkeld door

De kracht van aanraken

In de jaren 50 van de vorige eeuw voerde Harlow een onderzoek uit waar de dierenbescherming vandaag de dag niet vrolijk van zou worden. Hij nam jonge …
+
Ontwikkeld door

De liefde tussen ouder en kind - vanzelfsprekend?!

21 december 2022 Door Generatio
Wie actief is op social media, komt ze waarschijnlijk heel regelmatig tegen: foto’s van prachtige, gelukkige gezinnen. De liefde tussen ouder en kind …
+
Ontwikkeld door

Een kostbare erfenis: Zaadjes van geloof

5 februari 2024
Welke erfenis geef ik door aan mijn kinderen? Is het een vraag die jij jezelf wel eens stelt? Ik ontdekte dat het nog niet zo eenvoudig is om zo'n …
+
Ontwikkeld door

Help / Hoera een dreumes!

15 februari 2023
Wat zijn dreumessen toch leuk! Met de nieuwe techniek van het lopen onder de knie wordt het tijd om de wereld te verkennen. Een beetje dreumes doet …
+
Ontwikkeld door

Zaadjes, kleine zaadjes strooien

5 februari 2023
Veertien maanden oud is ze, onze krullenbol. Ze oefent met stapjes zetten, maar vindt kruipen toch makkelijker. Ze krijgt kiesjes waardoor ze al …
+
Ontwikkeld door

Een kleuter kan niet liegen

21 december 2022 Door Reformatorisch Dagblad
Vraag: Mijn dochtertje (4) heeft een ruime fantasie. Regelmatig zegt ze iets dat niet waar is. Dat vinden wij niet erg als het om haar spel gaat. …
+
Ontwikkeld door

Een volle kinderagenda

21 december 2022 Door Terdege
Het lijkt allemaal leuk en het is allemaal leuk. De vraag is alleen hoe het ook leuk kan blijven. Zwemmen, muziekles, schaakles, club, koor. Bij …
+
Ontwikkeld door

Hoe kan ik mijn kind leren zichzelf te vermaken?

21 december 2022 Door Eline Quist
Mijn dochter is zeven jaar en kan zichzelf niet vermaken. TV en computer vindt ze leuk om alleen te doen, maar voor de rest kan ze niet alleen tot …
+
Ontwikkeld door

Hulp voor angsthazen

21 december 2022 Door Terdege
De grote hond van de buren, een brand in de buurt of de aardbeving in Haïti. Kinderen kunnen er behoorlijk angstig van worden. Aan ouders de taak om …
+
Ontwikkeld door

Lastige puber? Respect!

21 december 2022 Door Reformatorisch Dagblad
Vraag: Onze zoon van 15 jaar is erg opstandig. Hij gaat in tegen bijna alles wat wij als ouders zeggen. Niets is goed, hoe aardig we het ook …
+
Ontwikkeld door

Mijn kind van 8 plast nog in bed

21 december 2022 Door Sestra mama
Mijn kind van 8 plast nog in bed, hoe ga ik hiermee om? Allereerst: wees gerust, bedplassen komt op deze leeftijd bij veel meer kinderen voor. Je …
+
Ontwikkeld door

Slapen en hechting

21 december 2022 Door Wijzer in hechting
Een kind moet voldoende veiligheid ervaren, om zich over te kunnen geven aan de slaap. Daarom slapen kinderen moeilijk als er spannende dingen staan …
+
Ontwikkeld door

Spelen met leeftijdsgenootjes?

21 december 2022 Door Sestra mama
In Nederland vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen belangrijk. We letten er goed op of onze kinderen wel vriendjes hebben en …
+
Ontwikkeld door

Spelen met smurrie

19 februari 2024 Door Terdege
Het is altijd leuk om te zien: kinderen die in plassen stampen. Voor de meesten wordt het al iets minder leuk als het de eigen kinderen zijn. Dan …
+
Ontwikkeld door

Tienerouders stand-by

15 april 2024 Door Bert Reinds
Tieners. Wat een heerlijke groep, vindt u ook niet? Ze worden groot, ze stoppen met het vragen waar ze vandaan komen en weigeren u te vertellen waar …
+
Ontwikkeld door

Troosten - Het toppunt van hechting

21 december 2022 Door Wijzer in hechting
Het toppunt van hechting is: wanneer een kind troost aan de gehechtheidsfiguur ontleent in tijden van angst, pijn, nood en spanning. Daarom is het …
+
Ontwikkeld door

Verzet, of wens?

21 december 2022 Door Bert Reinds
Mijn man en ik hebben tot voor kort altijd goed met onze zoon (nu 17) kunnen praten. Over van alles: school, geloven, vriendinnetjes, vakanties, …
+
Ontwikkeld door

Vijf minuten verdriet

21 december 2022 Door Terdege
Een jongetje van vijf werd verteld dat zijn twee jaar jongere broertje was gestorven. Hij reageerde met heftig te huilen. Na vijf minuten droogde hij …
+
Ontwikkeld door

‘Vrienden zijn van levensbelang voor tieners’

22 april 2024 Door Sestra mama
Op een dag is het zover. Je krijgt een appje van je 12-jarige zoon, hij gaat sinds kort naar de brugklas. “Mam, ik ben even bij die-en-die. Hoe laat …
+
Ontwikkeld door

Wat doe ik met mijn claimende peuter?

21 december 2022 Door Eline Quist
Wij hebben een zoontje van twee jaar. Hij is een echt moederskindje, die geen stap van mijn zijde wijkt. Als hij even mijn aandacht niet heeft, krijg …
+
Ontwikkeld door

Wat een peuter nodig heeft

21 december 2022 Door Aline Hoogenboom
En dan ineens is je lieve kleine baby’tje een boos jongetje dat tegen je staat te schreeuwen omdat de dingen niet gaan zoals híj wil. Of staat je …
+
Ontwikkeld door

Zelfvertrouwen als motor voor de ontwikkeling

21 december 2022 Door Reformatorisch Dagblad
Vraag: Onze zoon (6) begint niet gemakkelijk aan nieuwe dingen en geeft het snel op als iets niet direct lukt. Ook is hij erg gevoelig voor kritiek …
+
Ontwikkeld door

Zwijgende puber pantsert zich

21 december 2022 Door Reformatorisch Dagblad
Vraag: Hoe kunnen we het beste omgaan met een zwijgende puber? Zelfs op gewone vragen krijgen wij nauwelijks of geen antwoord. Hoe krijgen we contact …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!