Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Leesregels bij de Bijbel

Bij het lezen van de Bijbel is het belangrijk onderstaande grondregels in het achterhoofd te houden.

Grondregels

  • Lees van binnenuit (overeenkomstig de bedoeling van de schrijver)
  • Laat je lezen door de tekst

Verantwoord lezen

  1. We moeten de bedoeling van de Bijbel in het oog houden. Dat wil zeggen, we moeten eruit leren wie God is en hoe Hij wil dat wij zullen leven. Daarvoor is de Bijbel geschreven. De Bijbel bepaald wel de richting van ons leven, maar heeft niet de pretentie voor elk probleem een instant oplossing te bieden of op alle terreinen van het leven het laatste woord te spreken.
  2. We moeten rekening houden met het stadium van de openbaring. Er zit in verschillende opzichten een ontwikkeling in de Bijbel. Gods plan met de wereld gaat verder. Dat maakt bijvoorbeeld de offerwetten uit het Oude Testament tot een gepasseerd station.
  3. Lees de Bijbel vanuit uit het centrum: Jezus Christus. Uiteindelijk draait het allemaal om Hem. De Bijbel lezen zonder de Heere Jezus te zien is als zitten in een auto zonder contactsleutel.
  4. Feit en interpretatie horen bij elkaar. De heilsgeschiedenis kan niet ‘waar’ zijn zonder dat een en ander ‘echt gebeurd’ is. Omgekeerd is het weinig zinvol om te geloven dat wat in de Bijbel staat echt gebeurd is als je je van de bedoeling ervan verder niets aantrekt.
  5. De Bijbel is actueel. Hij bevat een boodschap voor ons vandaag. Bijbellezen is dus nooit afstandelijk en vrijblijvend.
  6. De Bijbel functioneert in het kader van de omgang met God. Als we dit boek terecht ‘Woord van God’ noemen, dan is lezen daarin een gesprek hebben met God.
  7. Het gebed om verlichting met de Heilige Geest is noodzakelijk. Bidden is geen formaliteit. Het is werkelijk niet vanzelfsprekend dat we ook begrijpen wat we lezen. En als het inzicht doorbreekt is dat ook niet te danken aan onze scherpzinnigheid, maar aan het werk van de Heilige Geest.
  8. Wij mogen de Bijbel als een eenheid behandelen. Bij alle verschillen, die we beslist niet over het hoofd mogen zien, is juist de indruk van harmonie van Genesis tot en met Openbaring frappant.
  9. De Bijbel werkt ware vrijheid. Als we door het lezen van de Bijbel alleen maar beknot voelen, dan is er iets mis. De duivel heeft slaven. God heeft kinderen.
  10. De Bijbel is het boek van de Kerk. We hebben elkaar nodig om tot een goed inzicht te komen. We belijden ons geloof in gemeenschap met de kerk van alle tijden en alle plaatsen.

Opdracht
Vertel over een situatie waarin de Bijbel volgens jou niet goed uitgelegd werd. Probeer te analyseren waar dat aan lag. Hoe had het volgens jou wel gemoeten?

Verantwoord toepassen

  • Geen imitatie maar navolging
  • Gods unieke weg met ieder mens
  • Zoek eerst het Koninkrijk van God
  • De geldigheid van Bijbelse voorschriften
  • Relevant voor je eigen tijd en cultuur
  • Bijbellezen kan niet zonder toepassen

Opdracht

  1. Noem een voorbeeld van een preek/studie waarin een Bijbelgedeelte goed werd toegepast. Wat was er zo goed aan?
  2. Welke consequenties heeft het woord van de Heere Jezus ‘Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.’(Mattheus 6:33) volgens jou, bijvoorbeeld voor de keuzes die je maakt of voor waar je God om bidt?

Opdracht
Bespreek met je groep een Bijbelgedeelte dat je onlangs voor je stille tijd gelezen hebt. Welke van bovenstaande leesregels heb je toegepast en hoe ben je omgegaan met de toepassing? Wat wil je vooral leren m.b.t. je omgang met de Bijbel?



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Bijbelstudie

Alles over

24 Bijbelstudiemethoden

6 november 2020
Bijbellezen, hoe doe je dat? Met behulp van deze Bijbelstudiemethoden kun je samen met je kind(eren) de Bijbel bestuderen.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Bijbellezen met kinderen

15 februari 2023
Het eten is op, de Bijbels komen op tafel. Tijd om samen te lezen. Je wil zo graag dat alle gezinsleden betrokken zijn bij het Bijbellezen. We willen …
+
Ontwikkeld door

Een oorlog die dichtbij komt

7 april 2022
De oorlog in Oekraïne komt voor jongeren dichtbij. Raise Up ontwikkelde een werkvorm die kan helpen om het gesprek met jongeren te voeren.
+
Ontwikkeld door

Een stappenplan om een Bijbelstudie te doen met jongeren

10 november 2020
Hieronder vindt u een stappenplan voor de voorbereiding en uitvoering van een Bijbelstudie met jongeren.
+
Ontwikkeld door

Werkvorm - Zweedse bijbelstudie

10 november 2020
Een bijbelgedeelte wordt bestudeerd, waarbij gebruik gemaakt wordt van vooraf vastgestelde symbolen met een bepaalde betekenis
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!