Gezinsmoment Heilige Doop

Dit gezinsmoment gaat over de Heilige Doop en de betekenis daarvan voor de kinderen. De kinderen ontdekken wat het betekent dat ze gedoopt zijn en ze ontdekken wie God voor hen wil zijn en wie zijzelf zijn voor God. Ook staan we stil bij de beloften die klinken bij de Heilige Doop, maar ook die je als ouders hebt gedaan.

Dit gezinsmoment gaat over de Heilige Doop en de betekenis daarvan voor de kinderen. De kinderen ontdekken wat het betekent dat ze gedoopt zijn en ze ontdekken wie God voor hen wil zijn en wie zijzelf zijn voor God. Ook staan we stil bij de beloften die klinken bij de Heilige Doop, maar ook die je als ouders hebt gedaan.

Ter info vooraf

In dit gezinsmoment zullen we de Heilige Doop maar kort aanstippen omdat het anders teveel wordt voor één moment. Maar er zijn nog allerlei andere manieren om uitgebreider stil te staan bij de doop.

Verschillende manieren hiervoor zijn:

  • Vier de doopdag van jullie kind(eren).
  • Verdiep je 17 dagen aan de hand van het doopdagboek in de betekenis van de Heilige doop. Dit is bijvoorbeeld mooi om te doen als voorbereiding op een doopdienst van een broertje/zusje of kindje uit de gemeente/ familie.
  • Verdiep je als ouders (eventueel als voorbereiding op dit gezinsmoment) in de betekenis van de doop voor je kind(eren) door de minicursus: Doopgesprek - Geplaatst in het huisgezin van God.

Intro

Variant 1
Kijk met elkaar het filmpje van ABC van het geloof over de Heilige Doop.

Variant 2
Zet een aantal bekers klaar die helemaal onder het zand zitten (of door iets anders vies zijn). Vraag wie van de kinderen wat wil drinken uit de bekers die daar staan. Wat moet er gebeuren voordat de kinderen wel uit de bekers willen drinken? Was samen de bekers af en schenk wat drinken in. Ga tijdens het drinken met de kinderen in gesprek. Wat zou dit te maken hebben met het thema van vandaag (de Heilige Doop)?

Bijbelgedeelte(n)

Kies één van onderstaande manieren om na te denken over de Heilige Doop.

Bijbelverhaal
Lees met elkaar het verhaal van Filippus die de Moorman ontmoet en uiteindelijk gedoopt wordt in het water waar ze langs rijden (Handelingen 8:26-40).
Vertel je kind(eren) iets over het moment van hun Heilige Doop. Waarom is dat nodig? Wat heeft de Heere beloofd en wat hebben jullie beloofd aan God?

Platen en gesprek
Kijk met elkaar de platen van het verhaal over Filippus en de Moorman. Klik langs de platen zonder er iets bij te vertellen. Laat de kinderen goed kijken naar de platen. Weten ze welk verhaal dit is? Kunnen ze het (deels) navertellen?
Ga hierna met de kinderen in gesprek over de plaat waar Filippus de Moorman doopt aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat gaat Filippus hier doen?
  • Wat valt je op aan de houding van de Moorman?
  • De Moorman wordt door Filippus helemaal onder water gedompeld. Hoe en waarmee ben jij gedoopt? Wat zou dat betekenen?
  • Vaak krijgen kinderen een dooptekst mee bij hun doop. Welke tekst staat er op jou doopkaart? Wat zegt deze tekst over jou? En wat zegt deze tekst over de Heere God?
  • Voordat de Moorman gedoopt wordt, legt Filippus van alles uit over de Bijbel (zie plaat 7 en 8). Bij de doop zijn er 3 vragen gesteld aan jouw ouders. Welke vragen zijn dat? Zoek deze eens samen op.
  • In de eerste vraag staat wat God belooft aan jou. Wat is dat voor belofte?
  • In de tweede vraag gaat het over de ware en volkomen leer van de zaligheid. Wat is dat?
  • Tot slot hebben je ouders wat beloofd toen ze jou lieten dopen. Dat komt naar voren in de derde vraag. Lees deze nog eens door. Welke belofte hebben je ouders gedaan? Hoe merk je dat nu? Zie je een overeenkomst met Filippus en de Moorman? (Zoals Filippus aan de Bijbel aan de Moorman uitlegde, mogen je ouders dit aan jou doen.)

Bijbelstudie
Lees met elkaar de Heidelbergse Catechismus zondag 25 vraag 66, zondag 26 en zondag 27

  • Wat wordt in vraag 66 gezegd over een sacrament? Kun je dat in eigen woorden vertellen?
  • Weet jij welke 2 sacramenten wij hebben in de kerk (zie eventueel vraag 68)?
  • In vraag 69 wordt er gesproken over het wassen met Zijn bloed en Geest. Wat moet daarmee gewassen worden?
  • In vraag 70 wordt die zin verder uitgelegd. Laat iedereen voor zichzelf het antwoord op die vraag doorlezen. Welke moeilijke woorden snap je niet? Schrijf deze op een papiertje. Vergelijk hierna de papiertjes. Kan iemand anders misschien de woorden uitleggen die jij op je papiertje hebt geschreven?
  • Er wordt geschreven over 2 dingen als gevolg van het wassen met het bloed van Christus. Wat mag je ontvangen door het bloed van Christus? En wat doet de Heilige Geest?
  • In vraag 72 lezen we dat het water ons niet reinigt van de zonde. Waarom zou dit dan toch gebruikt worden bij de doop (zie eventueel vraag 73)?
  • Lees met elkaar vraag 74. Snap je nu waarom je ouders jou als kleine baby hebben laten dopen? Zo niet, kunnen je ouders dan uitleggen waarom ze deze keuze hebben gemaakt?

Variant 2 voor een Bijbelstudie
Lees met elkaar het doopformulier door aan de hand van de onderstaande vragen.

  • In het stukje over het eerste deel gaat het over in zonde ontvangen en geboren. Wat merk je bij jezelf en anderen hiervan? Ook staat er dat we het rijk van God niet in kunnen komen, tenzij we opnieuw geboren worden. Wat wordt hiermee bedoeld?
  • In het tweede deel wordt de drie-eenheid van God genoemd, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Schrijf deze drie onder elkaar op een papier en schrijf achter iedere naam welke belofte er verbonden is aan die naam.
  • In het derde deel worden we opgeroepen tot een nieuwe gehoorzaamheid. Wat betekent dat? Hoe zou je dat nu vandaag en morgen en daarna kunnen doen? Wat is daar moeilijk aan? Waarom mogen we er toch op vertrouwen dat we bij de Heere mogen horen? Lees de laatste twee zinnen van dit derde deel nog eens.
  • Lees nu het gedeelte over de kleine kinderen. Waarom is het zo belangrijk dat ook de kleine kinderen gedoopt worden, ook al begrijpen ze dan nog niet wat er gebeurd? In dit stukje worden hiervoor 3 redenen genoemd. Kunnen jullie deze ontdekken? Schrijf ze in je eigen woorden op.
  • Lees nu met elkaar het gebed. Welke tegenstellingen worden hier genoemd? Schrijf de woorden straf en genade naast elkaar. Schrijf de tegenstellingen onder de juiste woorden.
  • Wat hoort er volgens dit gebed bij het leven met de Heere?
  • Lees de vragen door die aan de ouders gesteld worden. Welke belofte wordt er gedaan door God in de eerste vraag?
  • In de tweede vraag gaat het over de ware en volkomen leer ter zaligheid wat is dat?
  • Tot slot wordt er in de derde vraag een belofte van je ouders gevraagd. Wat merk jij nu vandaag van de belofte die je ouders toen hebben gedaan?
  • Het formulier wordt afgesloten met een dankgebed. Wat vind jij het mooiste aan dit gebed?

Activiteiten

Kies uit onderstaande activiteiten wat past bij jouw kind(eren).

Woorden & taal
Nodig: mooi papier, kleurpotloden/stiften, pen
Schrijf op een mooi papier de dooptekst die jij hebt meegekregen en versier deze kaart. Stop hem in een lijstje en geef hem samen met je doopkaart een mooi plekje in je kamer (of op de kijktafel).

Woorden & taal variant 2
Nodig: stevig papier, kleurpotloden/stiften
Teken een grote waterdruppel en schrijf daarin met mooi handlettering de tekst uit 1 Johannes 1:7b. Knip deze waterdruppel uit en hang hem op een plek waar de kinderen hun handen wassen.
Tip: Lamineer het blad zodat het extra lang mooi blijft.

Bewegen
Nodig: koekjes of snoepjes, twee enveloppen, 2 papieren met de opdracht erop.

  • Verstop een aantal koekjes ergens in huis.
  • Schrijf op het eerste papiertje ‘zoek de koekjes’ en stop die in een envelop.
  • Schrijf op het tweede papiertje ‘zoek de koekjes’ en geef op dit papiertje ook stapsgewijs een beschrijving naar de vindplaats van de koekjes (bijv. ga naar de gang, kijk dan in de kast op de derde plank achter de pakken sap). Stop ook dit papier in een envelop.
  • Geef envelop 1 aan een kind en envelop 2 aan een ander kind (maak eventueel 2 teams bij meerdere kinderen). Zodra jij start zegt mogen ze de envelop open maken, de tekst lezen en de opdracht uitvoeren.
  • Laat de kinderen zodra de koekjes gevonden zijn weer plaats nemen aan tafel. Het kind / de kinderen die de koekjes hebben gevonden mogen deze uitdelen.
  • Ga met de kinderen in gesprek. Hoe kan het nu dat degene met envelop 2 als eerste de koekjes hebben gevonden? Zij hadden natuurlijk hele duidelijke aanwijzingen. Zo is het ook als je als baby’tje gedoopt bent. Dan wordt de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest op het hoofdje van de baby geschreven. Dat baby’tje mag dan bij de Heere God horen. Je ouders hebben beloofd dat ze jou zouden vertellen over de Heere God. Je mag dus van kleins af aan al heel veel over Hem leren en hebt daardoor een ‘voorsprong’. Volg die woorden net zo op als dat je de woorden op het briefje. Ze willen je de weg wijzen naar de Heere Jezus!

Knutselen
Nodig: Schone, ongekookte aardappels, plakkaatverf, verfkwastjes, metalen koekvormpjes, klein schilmesje, gekleurd papier en/of witte of gekleurde kaarten

Knutsel een stempel en leg uit dat de doop als een stempel van God is. Snijd de aardappel met een scherp mes doormidden. Snijd uit de platte kant de omtrek van een figuur uit zoals bijv. een hartje, een vrucht of een bloem, je kunt hiervoor ook de metalen koekvormpjes gebruiken. Smeer een niet te dunne laag verf op de verhoogde, platte vorm. Druk de stempel stevig op het papier; maak daarna postpapier of kaarten met de stempels. Teken of schrijf om die stempel heen een aantal dingen die God aan jou beloofd heeft toen je gedoopt bent.

Experimenteren
Nodig: stukje wc-papier, water en voedingskleurstof (stukje crêpepapier werkt ook goed). Neem voor het beste effect wel een felle kleur zoals rood.
Vul een bakje met water en doe er een druppeltje voedingskleurstof in (of crêpepapier). Laat je kind(eren) een stukje wc-papier in het bakje leggen en er weer uit halen. Wat is er met het wc-papiertje gebeurd? Wat zou dit met de doop te maken hebben?
Je bent gedoopt mét water ín de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Er wordt ook wel gezegd dat je ondergedompeld wordt (zoals dat blaadje). In de bijbel staat een naam synoniem voor de persoon. Dus het is niet alleen in de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest, maar ook in de persoon van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Als wij gedompeld worden in de namen van God, worden wij gedompeld in Zijn werk, in Zijn heil, in wat Hij ons beloofd. Wat betekent dit voor jou?

Filosoferen
Bespreek met elkaar de volgende vragen:

  • Vergeeft God altijd alle zonden? Hoe weet je dit?
  • Doen mensen altijd wat ze beloven? Wat voel jij als iemand iets toch niet doet terwijl hij het beloofd heeft? Is God daar anders in? Waaraan merk je dat?
  • Er wordt soms gezegd dat je een voorsprong hebt als je gedoopt bent. Wat zou hiermee bedoeld worden? Vind jij ook dat je een voorsprong hebt? (Voor de uitleg hiervan: zie opdracht bewegen)

Kijktafel
Vraag de kind(eren) of ze zelf voorwerpen hebben die zij symbool vinden staan voor de doop. Voorbeelden van spullen die je verder neer kunt leggen zijn: doopjurk / pakje (of een foto hiervan), doopkaart, dooptekst (eventueel het kaartje wat gemaakt is bij de verwerking met woorden), (kinder)boekjes over de doop, de kinderbijbel met het verhaal van Filippus en de Moorman, een glaasje water, een foto van de doop (als je die hebt) of van het doopvont, eventueel de bijbeltekst die jullie deze week leren.

Muziek  
Nodig: internet en muziekbox
Zoek met elkaar een mooi lied op wat over de doop gaat. Luister dit met elkaar. Wat hoor je in dit lied? Wat wordt er verteld over de doop? Wat vindt je het mooist aan dit lied?

Suggesties om te zingen:

Bijbeltekst(en) memoriseren 

Kies één van onderstaande Bijbelteksten en zet deze op een centrale plek, het liefst met ondersteunende spullen. Spreek dagelijks met elkaar de tekst hardop uit. Leg moeilijke woorden eventueel uit, en herhaal deze uitleg totdat de kinderen zelf aangeven dat ze de betekenis kennen.
• Romeinen 6:4
• Markus 16:16
• Handelingen 2:38-39


Bronnen



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Gezinsmomenten bij bijzondere gebeurtenissen

Meer

Gezinsmoment Rouw en verdriet

11 maart 2024
Dit gezinsmoment gaat over verdriet en rouw, maar ook over troost. Troost hoort onlosmakelijk bij verdriet. De kinderen leren dat de Heere kan …
+
Ontwikkeld door

Gezinsmoment Verhuizing

11 maart 2024
Een verhuizing is een grote verandering in het leven van een kind. Een verandering die veel positieve dingen mee kan brengen, maar misschien ook een …
+
Ontwikkeld door

Gezinsmoment Verjaardag

11 maart 2024
Dit gezinsmoment gaat over het vieren van een verjaardag. De kinderen leren dat we het leven van God hebben gekregen en dat we daar dankbaar voor …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!