Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Gezinsmoment Rouw en verdriet

Dit gezinsmoment gaat over verdriet en rouw, maar ook over troost. Troost hoort onlosmakelijk bij verdriet. De kinderen leren dat de Heere kan troosten wanneer je verdrietig bent. Daarmee is het verdriet, de rouw of het gemis niet meteen over. Dat hoeft ook niet.

Dit gezinsmoment gaat over verdriet en rouw, maar ook over troost. Troost hoort onlosmakelijk bij verdriet. De kinderen leren dat de Heere kan troosten wanneer je verdrietig bent. Daarmee is het verdriet, de rouw of het gemis niet meteen over. Dat hoeft ook niet.

Intro

Variant 1: De Heere is om je heen
Let op: dit experiment neemt wat tijd in beslag, afhankelijk van de grootte van de waxinelichtjes, zul je pas na tenminste 15 minuten het verschil zien.

Neem 2 waxinelichtjes. Haal van het ene het aluminium omhulsel af. Zet ze op een stevige (niet brandbare) ondergrond en steek ze aan. Bespreek met de kinderen wat zij denken dat er zal gebeuren. (Het waxinelichtje zonder omhulsel zal uit elkaar vloeien). Welk kaarsje zal langer blijven branden of maakt dat niet uit? En als er daadwerkelijk één lichtje eerder uitgaat, hoe komt dat dan?

Lees samen Psalm 125 vers 1 en 2. Maak een vertaalslag. Zoals het aluminium het kaarsje bij elkaar houdt, zodat het kan branden, zo is de Heere om de mensen heen die Hem liefhebben. Ook wanneer je verdrietig bent wil de Heere om je heen zijn, dat betekent dat Hij je wil troosten vanuit Zijn Woord, de Bijbel. Op die manier blijf je staande, ook al ben je verdrietig.

Variant 2: Verdriet delen
Nodig: wit waskrijt, wit papier, waterverf en een kwast
Geef je kind de volgende opdracht: Schrijf of teken een onzichtbare brief of boodschap aan iemand die je erg mist. Dit doe je op het witte papier met het witte waskrijt. Hierna kun je ervoor kiezen om de boodschap geheim te houden (zoals sommige gebeden ook alleen worden uitgesproken tussen God en jou), maar je kunt er ook voor kiezen de woorden of beelden zichtbaar te maken. Dit doe je door, met waterverf over de onzichtbare tekst/tekening heen te gaan. De Heere kent jouw gedachten, voor Hem hoef je ze niet opnieuw zichtbaar te maken of uit te spreken, maar om je verdriet met mensen te delen moet je dat wel doen.

Bijbelgedeelte(n)

Lezen: Genesis 28
Kies één van onderstaande manieren om na te denken over troost bij verdriet.

Bijbelverhaal
Lees samen het Bijbelverhaal van Jakob die vlucht voor zijn broer Ezau en de Heere ontmoet in een droom bij Bethel (Genesis 28).

Platen en gesprek
Bekijk de plaat van Jakob bij Bethel.

  • Wat zie je allemaal op deze plaat?
  • Zie je ook iets wat je nog nooit eerder hebt gezien?
  • Hoe denk je dat Jakob zich voelt? (Bijvoorbeeld: verdrietig omdat hij moet vluchten, moe van de lange reis, bang omdat hij alleen is).
  • De hemel is open op deze plaat, waarom is dat bijzonder?
  • Als Jakob weer wakker wordt, zegt hij: de HEERE is hier. Hoe denk je dat hij zich dan voelt? (bijvoorbeeld; blij, getroost, bemoedigd)

Bijbelstudie
Lees samen Genesis 28. Bestudeer het gedeelte vanaf vers 10 aan de hand van de methode ‘Dagboek Bijbellezen’ de verzen uit Genesis 28. Deze methode vind je in het document ’24 bijbelstudiemethoden’ op pagina 18-21.

Activiteiten

Kies uit onderstaande activiteiten wat past bij jouw kind(eren).

Woorden & taal
Nodig: pen en (mooi) papier of een schrijfboekje, eventueel een envelop.
Soms komt de dood plotseling. Een kind heeft dan vaak niet voldoende de tijd gehad om afscheid te nemen. Om kinderen de kans te geven om toch nog woorden te geven aan iets wat hij/zij tegen de overledene had willen zeggen kan je werken met een brief. Deze brief kan in een enveloppe gestopt worden en op een mooi plaatsje worden neergelegd (bijv. bij de kijktafel).

Een andere optie is om herinneringen op te schrijven. Laat je kind nadenken over welke mooie dingen hij/zij zich herinnert. Je kunt ervoor kiezen om hiervoor mooi papier te gebruiken of je kind het papier mooi te laten versieren nadat het iets heeft opgeschreven. Je kan ook een boekje gebruiken en deze opdracht vaker herhalen, op die manier ontstaat een herinneringsboekje. Bovenaan het papier schrijf je: “ik herinner me….”. Hieronder kan alles komen te staan wat je kind zich herinnert. Het is bij deze opdracht de bedoeling dat het een fijne en warme herinnering is aan iemand die jullie missen. Heeft je kind helemaal geen herinneringen meer, vertel dan zelf welke herinneringen je hebt of laat foto’s zien en beschrijf dan (samen) de herinnering.

Bewegen
Er is rouw in jullie gezin gekomen, misschien wel onverwachts. Plotseling gaan de dingen anders dan gepland of verwacht. Je kunt niet alles begrijpen (vatten), daar gaat dit beweegspel over.

Nodig: 1 bezem per twee personen
Ga tegenover elkaar staan, met ongeveer 1,5 meter tussen jullie. Zet de bezem rechtop, met de borstel naar beneden en de steel in je hand. Laat de bezem nu recht naar voren, naar links of naar rechts vallen. De ander moet hem vangen. Ruil na een (vooraf afgesproken) aantal keer van positie. Je zult merken dat het niet altijd lukt om de bezem te vangen.
Gebruik de opdracht voor een gesprekje: Hoe snel ging het afscheid nemen / overlijden? Ging het sneller dan je kind had verwacht/gewild?

Knutselen
Nodig: papier (aquarelpapier is bijzonder goed), kleine spuitflesjes (of plantenspuit), water, verf, stevig karton (ik heb een schoenendoos gebruikt), een schaar
Verdun de verf met water en doe het in de spuitflesjes. Teken op het karton figuren zoals bijvoorbeeld een hart, een kruis, een vogel, een letter of elk ander figuur (je kunt ook een figuur printen en dat overtrekken op het karton). Je kunt de kinderen hierbij eventueel laten denken aan dingen die hen verdrietig maken en dat op deze manier verbeelden.
Laat de kinderen hun vorm op een stuk papier leggen en stevig vasthouden. Spuit verf over de vorm en verwijder daarna voorzichtig de vorm en zie de ruimte die eronder beschermd is als een symbool van de hoop en bescherming die God brengt.

Je kan ook een rouwkussen maken of een fles met tranen.

Experimenteren
In verdrietige tijden – olie en water
Nodig: strookjes papier (ze moeten in het verfbakje passen), verf, water, babyolie (olijfolie kan ook maar dat droogt geel op), bakjes voor de verf (bijvoorbeeld een ijsbak of botervloot)

  • Maak de verf heel dun met water en druppel er wat druppels olie overheen. Als je wilt, kun je de druppels roeren zodat ze kleiner en meer verspreid worden.
  • Vraag de kinderen te denken aan verdrietige situaties in de wereld of mensen die ze kennen en die verdrietig zijn. Neem een stuk papier en leg het op de vloeistof. Het papier zal de verf en de olie absorberen, waarbij de oliedruppels een 'traan-druppel'-effect tussen de kleur maken. Misschien willen ze een naam of een plaats op het papier schrijven voor ze het in de verf leggen.
  • Laat het papier drogen.

Filosoferen
Zet een zandloper of timer op 2 minuten en kijk ernaar terwijl hij afloopt.

  • Als je verdrietig bent of je niet fijn voelt, duurt de tijd langer.
  • Als je blij bent of je goed voelt, gaat de tijd sneller.
  • Hoe komt het dat de tijd dan sneller / langzamer gaat?
  • Duurt elke dag even lang? Of zijn er dagen die langer / korter duren? Waarom?
  • Gaat de tijd dan echt sneller / langzamer? (Of voelt dat alleen maar zo?)

Kijktafel
Nodig: mooie ondergrond (mooi papier, placemat, boomstamplak of andere platte schaal) foto van iemand die is overleden, rouwkaart, leeg kaartje en pennen of stiften. Optioneel: platte stenen
Maak een bijbelse kijktafel met de attributen. Schrijf of handletter psalm 10:14 op het kaartje.

Optioneel: Welk moment wil je niet vergeten en je steeds weer herinneren? Schrijf het op een steen en leg hem op je kijktafel. Op deze tafel kun je nog meer herinneringen bewaren aan iemand die je erg mist. Bijvoorbeeld spulletjes die je van diegene kreeg of die je voor hem of haar maakte kunnen een plekje krijgen op de tafel.

Muziek
Nodig: lege flessen of glazen, water, trommelstok
Laat je kind een flessenorgel maken, dat doe je door de flessen of glazen op een rij te zetten en ze te vullen met (in hoeveelheid oplopend) water. Maak muziek met de stok op de flessen of glazen. Bij welke flessen is de toon lager? Welke vindt je kind verdrietig klinken en welke vrolijk? Wil je kind nu alleen droevige muziek maken of zijn er ook dingen waar jullie dankbaar voor zijn?

Suggesties om te zingen:

  • Psalm 42 vers 3, 5 en 7
  • Psalm 103 vers 8 en 9
  • Psalm 125 vers 1
  • Wie op de Heer’ vertrouwen
  • Op bergen en in dalen

Bijbeltekst(en) memoriseren

Kies één van onderstaande Bijbelteksten en zet deze op een centrale plek, het liefst met ondersteunende spullen. Spreek dagelijks met elkaar de tekst hardop uit. Leg moeilijke woorden eventueel uit, en herhaal deze uitleg totdat de kinderen zelf aangeven dat ze de betekenis kennen.

  • Openbaring 21:4
  • Psalm 125:1
  • Jesaja 51:12

Bronnen



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Gezinsmomenten bij bijzondere gebeurtenissen

Meer

Gezinsmoment Verhuizing

11 maart 2024
Een verhuizing is een grote verandering in het leven van een kind. Een verandering die veel positieve dingen mee kan brengen, maar misschien ook een …
+
Ontwikkeld door

Gezinsmoment Verjaardag

11 maart 2024
Dit gezinsmoment gaat over het vieren van een verjaardag. De kinderen leren dat we het leven van God hebben gekregen en dat we daar dankbaar voor …
+
Ontwikkeld door

Gezinsmoment Heilige Doop

11 maart 2024
Dit gezinsmoment gaat over de Heilige Doop en de betekenis daarvan voor de kinderen. De kinderen ontdekken wat het betekent dat ze gedoopt zijn en ze …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!