Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

‘Ik vond het mijn mooiste schrijfproject tot nu toe’

In ‘Bijbelse verhalen voor kinderen’ neemt Gisette van Dalen-Heemskerk kinderen mee door het Oude en Nieuwe Testament. Voor Geloof in het gezin beantwoordde de auteur een aantal vragen over de kinderbijbel. “Wat ik vooral hoop dat kinderen onthouden van de kinderbijbel? Gods trouw. Al tijdens de woestijnreis zie je dat het volk Israël steeds bij de Heere vandaan gaat. Toch blijft Hij trouw aan Zijn verbond.

Hoe kan de kinderbijbel het beste gebruikt worden?“
De kinderbijbel is in eerste instantie bedoeld om voor te lezen. Maar wat oudere kinderen kunnen de verhalen uiteraard zelf lezen. De kinderbijbel biedt ook een stukje verwerking van het verhaal aan in de vorm van drie vragen. Vaak twee kennisvragen (één voor jongere en één voor iets oudere kinderen) en een vraag waar ouders met hun kind nog even over door kunnen praten. Bijvoorbeeld bij het verhaal over de vlucht van Mozes uit Egypte: ‘Wat vindt Mozes het belangrijkste in zijn leven? En jij?’”

Wat maakt ‘Bijbelse verhalen voor kinderen' uniek?“
Lastige vraag. Uniek is deze kinderbijbel niet, denk ik. Je moet hem meer zien als aanvulling. Zelf vind ik het heel prettig om verschillende kinderbijbels te gebruiken. Na drie maanden heb je een kinderbijbel uit, dan is fijn als je kunt afwisselen. Wel heb ik geprobeerd zo dicht mogelijk bij de Bijbeltekst te blijven. Ik bestudeerde het gedeelte vers voor vers. Vervolgens schreef ik het zo begrijpelijk mogelijk voor kinderen op.”

Wat hoop je dat kinderen vooral onthouden van de kinderbijbel?“
Gods trouw. Al tijdens de woestijnreis zie je dat het volk Israël steeds bij de Heere vandaan gaat. Toch blijft Hij trouw aan Zijn verbond. Dat patroon zie je de hele Bijbel door.”

Op welke manier heb je de verhalen geselecteerd?“
Ik heb eerst de hele Bijbel van voor tot achter doorgebladerd en alle verhalen opgeschreven die ik tegenkwam. Daarna ben ik een selectie gaan maken. En bij 87 verhalen moet je dan helaas soms keuzes maken. Het verhaal van de doortocht door de Rode Zee kon er bijvoorbeeld niet meer bij. Erge verhalen, zoals bijvoorbeeld de geschiedenis dat Kaïn zijn broer Abel doodslaat, heb ik voor deze jonge doelgroep laten rusten. Datzelfde geldt voor verhalen van onbekendere koningen en profeten. Voor een jonge doelgroep kies je toch de bekendste verhalen.”

Hoe vond je het om aan deze kinderbijbel te werken? Wat was mooi en wat was lastig?“
Ik vond het mijn mooiste schrijfproject tot nu toe. Het is ook voor jezelf enorm verdiepend om geschiedenissen zo te bestuderen. Soms was het best lastig: Hoe leg je Bijbelse begrippen uit aan jonge kinderen? Gelukkig had ik veel meelezers. En mijn eigen kinderen dachten ook kritisch mee.”

Wat is het belangrijkste dat je zelf hebt geleerd van het schrijven van deze kinderbijbel?“
Dat het echt waar is dat hoe meer je in de Bijbel leest en studeert, hoe meer je in de Bijbel ontdekt. Soms heel kleine details: zoals de versieringen van het paleis van koning Ahasveros. Maar natuurlijk ook de grote lijnen zoals de lijn van Gods trouw door de Bijbel heen.”

‘Bijbelse verhalen voor kinderen’ is bedoeld voor kinderen van vier tot ongeveer tien jaar.


Geloof in het gezin

Geloof in het gezin

Geloof in het gezin was een bewustwoordingsproject binnen de CGK in de periode 2014-2022. CGKvrouw, de mannenbond, de TUA, de CGJO, het LCJ en deputaten KJ&O werkten hierin samen.




Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Bidden met jonge kinderen

Meer over

Begrijpend Bijbellezen

21 december 2022 Door Terdege
Jan kan sinds een half jaar lezen. Er gaat een wereld voor hem open, maar ook de Bijbel. In de kerk zit hij op een keer verwoed te lezen. Als vader …
+
Ontwikkeld door

Bijbellezen met een dobbelsteen

21 december 2022 Door Geloofwaardig opvoeden
Je kunt met je kind uit een Kinderbijbel lezen. Maar hoe kun je samen uit de 'echte' Bijbel lezen? Je wilt niet dat je kinderen ondertussen gaan …
+
Ontwikkeld door

Bijbelteksten leren

11 december 2023
​​“Jongens, we moeten de tekst nog doen. En wat is de psalm van deze week? Opschieten, want we moeten ook nog tandenpoetsen. Schoenen aan, …
+
Ontwikkeld door

Blik omhoog

21 december 2022 Door CGJO
Als ik tijdens het vakantieontbijt het ‘Blik omhoog’ op tafel leg, trekt het gelijk de aandacht: “Wat is dat?” Ik leg uit dat er kaarten inzitten …
+
Ontwikkeld door

Buiten de boot

21 december 2022 Door LCJ
“Maar schrijf je dan nergens hoe het moet: Bijbellezen in het gezin?” De vragensteller was op zoek naar een voorschrift: Hoe vaak en hoe lang moet ik …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!