Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Hoogbegaafdheid: Leerhonger

Deel 1

Elianne is hoogbegaafd. Haar drie grootste basisbehoeften? Slapen, eten, en leren. En dan overdrijf ik maar een beetje 🙂. Een bekend spreekwoord zegt: “Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.” Als het gaat om hoogbegaafdheid kun je gerust stellen: “Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd.” Oftewel, voor hoogbegaafden geldt: leren = leven.

Veel kinderen maken een fase door waarin ze ‘waarom-vragen’ stellen. En veel ouders worden daar soms vreselijk moe van 😉 Een hoogbegaafd kind kan er nog meer van. Alles moet beredeneerd en begrepen worden. En dat maakt het opvoeden van een hoogbegaafd kind intensief. I-N-T-E-N-S-I-E-F met hoofdletters. Wijzelf zien dat bij Elianne: er is een ongelooflijke behoefte aan begrijpen, aan weten, aan beredeneren, aan nadenken, aan plannen tot in de finesses uitdokteren, aan analyseren, aan reflecteren. Kortom: een enorme honger naar kennis en inzicht.

Meestal probeer ik in te gaan op Eliannes vragen en redenaties. Ik wil haar alle ruimte geven om thuis heerlijk zichzelf te kunnen zijn, en het is mijn streven om er, ook op het vlak van leren/redeneren/willen-weten, zoveel mogelijk voor Elianne te zijn. Dus als ze vraagt: “Mama, hoe groeien avocado’s eigenlijk?”, dan zoeken we dat samen op op de i-pad. Als we naar de winkel lopen, en ik wil eigenlijk vaart maken om boodschappen te doen, probeer ik toch (zo nu en dan 😉) te stoppen en samen te kijken naar de bloesem én uit te leggen hoe bloemen en bomen groeien. Als ze vraagt: “Waarom heb je eigenlijk twéé gaatjes in je neus?”, dan lach ik eerst heel hard, en denk ik “Uhm, geen idee”, en bedenken we daarna samen waarom God het zo bedacht zou kunnen hebben dat we twee gaatjes in onze neus hebben 😀.

Nee, ik heb er niet altijd energie voor, voor deze eindeloze redenaties en vragen. En ook lang niet altijd zin in. En om eerlijk te zijn heb ik mezelf ook wel een beetje aangeleerd om op de juiste momenten ‘hmmm’ en ‘jaaa’ te zeggen... Maar het is óók verrijkend, uitdagend, en humoristisch!

Groei door denken
Eén van de dingen die ik mezelf voor ogen probeer te houden, is dat hoogbegaafde kinderen groeien door te denken. Beredeneren en analyseren is voor hoogbegaafde kinderen een manier om de wereld eigen te maken en een wereldbeeld te vormen. Super belangrijk dus. Deze enorme leerhonger wil ik dan ook niet tegenwerken; dat zou letterlijk wegkwijnen tot gevolg hebben. Liever help ik om haar wereldbeeld te vormen, en Gods aanwezigheid daarin te ontdekken.

Uitdaging in de diepte en de breedte
Een uitdaging blijft het zeker, het stillen van deze bijna onstilbare leerhonger. Eerst stilden we deze honger vooral ‘in de diepte’: door bezig te zijn met letters, of met legpuzzels, of met opdrachtjes. Ja, dit stilt haar leerhonger eventjes. Tegelijk zal ze dan altijd ‘honger’ blijven houden: wil Elianne op intellectueel vlak genoeg uitdaging blijven krijgen, dan zou ze nu eigenlijk in groep 3 moeten zitten – terwijl ze nog niet eens naar de kleuterschool gaat.

Daarom proberen we haar leerhonger nu vooral te stillen ‘in de breedte’: andere terreinen ontdekken en nieuwe dingen uitproberen. Veel knutselen bijvoorbeeld, of haar leren om met geld om te gaan, of een museum bezoeken, of samen tuinieren (waarbij ik mijzelf eerst over een héle grote drempel heen moet helpen 😉 I just don’t like that).

Ik zie die ontwikkeling ‘in de breedte’ ook bij mijzelf: vrijwel altijd heb ik zo’n 10-15 verschillende boeken die ik tegelijkertijd lees. Uitdaging in de diepte is erg bevredigend, maar niet altijd realiseerbaar. Uitdaging in de breedte is vaak gemakkelijker te realiseren, en zo is de honger sneller gestild. In de breedte ontwikkelen is wat mij betreft een goede aanvulling op (géén vervanging van) het leren in de diepte.


Erika van Nes

Erika van Nes

Erika van Nes is moeder van hoogbegaafde kinderen, schrijver, spreker en theoloog. Als theoloog zoekt ze naar (woorden over) God. Dat wil ze delen met haar kinderen, en met anderen via schrijven en spreken. 'Zoeken naar het goede' geeft aan dat dit een proces is.




Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Meerbegaafd en hoogbegaafd

Meer over

Hoogbegaafd geloven

15 juni 2023 Door Erika van Nes
Drieëntwintig dakbalken; twaalf ramen die elk weer bestaan uit acht kleine raampjes (is zesennegentig ramen in totaal); achtenveertig zichtbare …
+
Ontwikkeld door

Hoogbegaafd geloven - stilte in de kerk

15 juni 2023 Door Erika van Nes
Toen ik zocht naar een passende illustratie bij dit blog, kwam ik deze plaat van paarden tegen. Het laat precies de inhoud van dit blog zien: de …
+
Ontwikkeld door

Hoogbegaafdheid: Leerhonger (deel 2)

15 juni 2023 Door Erika van Nes
Een enorme leerhonger: vanalles willen weten, razendsnel kunnen denken, energie krijgen door te analyseren. Typische kenmerken van een hoogbegaafd …
+
Ontwikkeld door

Mijn kind is hoogbegaafd

15 juni 2023 Door Erika van Nes
"Help, mijn kind is hoogbegaafd!” Dat wilde ik eigenlijk als titel boven deze blog zetten. Totdat ik dacht: “Waarom ‘help’? Niks ‘help’. Het is …
+
Ontwikkeld door

‘Succesvolle hoogbegaafden zijn schaars’

23 februari 2023 Door Terdege
“Naar iemands IQ ben ik meestal niet zo benieuwd. Bij de begeleiding van een mogelijk hoogbegaafd kind probeer ik er eerst achter te komen waarom hij …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!