In dit gezinsmoment staan we stil hoe Gods beeld in de gelovige weer volmaakt zal op de nieuwe hemel en aarde.
Doel van het gezinsmoment
In dit gezinsmoment leren kinderen dat op de nieuwe hemel en aarde Gods beeld in mensen weer volmaakt zal zijn. Kinderen leren wat daarvoor nodig is: verzoening door de Heere Jezus – Hij heelt wat gebroken is tussen ons en God. Hier op aarde wil de Heilige Geest ons al veranderen, zodat we op de Heere Jezus gaan lijken (gezinsmoment 3: voorbeeld Jozef). In dit gezinsmoment zien kinderen dat in de hemel alle gelovigen weer helemaal op God gericht zullen zijn.
Intro
Variant 1
Nodig: mooi vaasje / schaaltje
Stel je voor... (of doe het echt): dat ik deze mooie vaas kapot gooi. Wat zou je daarvan vinden? Wie z'n schuld is het? Kun je er nu nog wat mee? (bewaar de scherven als je de knutselopdracht met goudlijm doet, zie verderop in dit document)
Het was zo mooi gemaakt! Zo heeft God ook de mens goed, perfect gemaakt. Maar Zijn beeld in ons is stuk. Hoe kan het ooit nog goedkomen? Kunnen mensen weer op de Heere God gaan lijken? Wanneer zal dat weer helemaal zo zijn?
Variant 2
Kijk het filmpje van ABC voor kinderen over de hemel.
Bijbelgedeelte(n)
Kies één van onderstaande manieren om na te denken over hoe we door de Heere Jezus weer in de gemeenschap met God kunnen komen en hoe het zal zijn in de hemel en op de nieuwe hemel en aarde.
Bijbelverhaal
Lees uit de kinderbijbel een verhaal van Johannes op Patmos waar de schare voor de troon van God is en Hem de eer en lof toebrengt.
Platen en gesprek
Als je een plaat hebt in een kinderbijbel over de hemel (bijv. de Prentenbijbel) of over de nieuwe hemel en aarde, gebruik deze voor een gesprek met je kind. Of kijk het filmpje van ABC voor kinderen als je dat nog niet bij de intro hebt gedaan.
- Wat doen de mensen daar? Hoe leven ze? (O.a.: ze leven dichtbij God, het is weer zo goed als in het paradijs. Ze doen geen zonde meer. Hun leven is weer zoals God bedoeld had. En nog meer: ze danken de Heere Jezus voor eeuwig omdat Hij hen gered heeft! )
- Wat hebben de mensen voor kleren aan? Wat betekent dat?
- Zou je ook in de hemel willen zijn, dichtbij de Heere Jezus?
Bijbelstudie
Lees samen Openbaring 5: 6-14
- Wie ziet Johannes?
- Gebruik een uitleg bij de Bijbel: Wie worden er bedoelt met de vier dieren en wie met de ouderlingen?
- Wie is het Lam? Wat doen de dieren en de ouderlingen voor het Lam?
- Wat zingen zij over het Lam? En wat zingen zij over zichzelf?
- Is het nu weer zoals in het paradijs?
- Zou je ook in de hemel willen zijn, dichtbij de Heere Jezus?
Verdieping
- Vers 6 beschrijft het Lam, met zeven hoorns en zeven ogen. Kun je bedenken wat dat betekent? (Volmaakte (zeven) kracht en alwetendheid)
- Het Lam krijgt het boek uit de hand van God de Vader, wat is dat voor een boek? Kijk eens in vers 1 van hoofdstuk 5. Wat staat er in dat boek?
- In Ezechiel 2:10 gaat het ook over zo'n boek, zou dat een zelfde soort boek zijn?
- Dit Bijbelgedeelte spreekt vaak over het getal zeven. Kun je vinden in welke teksten het over dit getal gaat en weet je ook de betekenis? (vs 1-5: zegelen; vs 6: hoornen en ogen; vs12 met zeven woorden wordt de lof aan het Lam bezongen).
Activiteiten
Kies uit onderstaande activiteiten wat past bij jouw kind(eren).
Woorden & taal
Maak een gedicht met herhaling, de woorden die je gebruikt komen dus steeds terug. Dit gezinsmoment gaat over de hemel dus probeer woorden te gebruiken als: Jezus, troon, licht, heerlijkheid enz.
Voorbeeld:
Jezus is het LICHT
LICHT is wat HIJ geeft
HIJ maakt als NIEUW
NIEUW zonder verdriet
Enz.
Bewegen
Nodig: riem, speelgoed handboeien, blinddoek, Bijbel
Lees met elkaar 1 Korintiërs 15:42-44. Hier wordt geschreven over een nieuw lichaam wat we mogen ontvangen. Behalve het beeld van God wat verbroken is met de zondeval is er lichamelijke ook veel gebrokenheid. Ons lichaam is niet meer zoals God het bedoeld had. Je wordt soms ziek en sommige mensen ervaren dit ook heel letterlijk doordat zij een lichamelijke beperking hebben. Dit zorgt ervoor dat zij bepaalde dingen niet of lastig kunnen. Om wat te ervaren hoe lastig het is om iets niet (goed) te kunnen zijn er een aantal opdrachtjes die jullie mogen uitvoeren:
- Doe de handboeien om (aan de voorkant) en probeer nu melk/sap uit een pak in een beker te schenken.
- Doe de riem om je beide benen en probeer een stukje vooruit te komen. Hoe lager de riem zit, hoe lastiger dit is.
- Doe de blinddoek om en probeer zo snel mogelijk van de woonkamer naar de keuken te lopen zonder ergens tegen op te botsen.
- Probeer zonder te praten een beroep uit te beelden.
Gesprekvragen:
- Sommige mensen hebben nu altijd dat ze niets kunnen zien / niet kunnen praten / niet goed kunnen lopen. Hoe zou dat voor hen zijn als ze straks in de hemel een nieuw lichaam hebben? Hoe zou dat voor jou zijn dat je nooit meer ziek wordt of pijn hebt?
- De mensen in de hemel doen met hun lichaam ook geen zonden meer. Kijk je daar naar uit?
Knutselen
Idee 1
Nodig: canvasdoek of dik papier, verf (of papier en stiften)
Luister samen het lied ‘Wat zal de wereld mooi zijn op die dag’. Laat kinderen daarna een schilderij of tekening maken over hoe het zal zijn op de nieuwe hemel en aarde.
Idee 2
Nodig: scherven uit de introductie (of als je die niet gedaan hebt scherven van een schaal, grote scherven werkt het beste), twee componentenlijm, goudpoeder
Na de zondeval zijn we niet meer zoals God het bedoeld had. We lijken dus ook niet meer op God zoals Hij bedoeld had. We zijn gebroken net als deze scherven. Maar ooit komt er een dag dat God alles wil vernieuwen en Zijn beeld van Hem helemaal in ons wil herstellen. Dat kun je verbeelden met de Japanse kingsuti methode.
Meng de goudpoeder met de tweecomponentenlijm met een stokje (zorg dat het niet aan je vingers komt want de lijm is heel sterk). Smeer met een kwastje de lijm over de breuklijn en plak de twee delen aan elkaar. Er komt wat lijm met goudpoeder uitgevloeid en dat geeft die mooie gouden lijnen. Laat de lijm 24 uur drogen en let op dat de lijmranden geen andere dingen raken zoals de krant of onderlegger waarop je werkt.
Auteursrecht afbeelding: Ruthann Hurwitz - Licentie: CC BY-SA 4.0
Experimenteren
Nodig: koperen (euro)munten, bakje met deksel, 2 theelepels zout, azijn.
In de hemel zijn als de kinderen van God op Hem gericht, je zou ook kunnen zeggen ze zijn weer als nieuw. Doe een proefje met munten. Leg gebruikte geldmunten in een bakje, overgiet ze met azijn en voeg twee theelepels zout toe. Sluit het bakje en schud voor tenminste 30 seconden. Bekijk met elkaar de munten. Ze zijn weer als nieuw! De beeltenis op de munt was voor het proefje soms bijna niet meer te zien, nu is die weer duidelijk zichtbaar.
Hoe wordt het beeld van God weer zichtbaar in ons, kun je dat uitleggen aan de hand van dit proefje?
Filosoferen
Praat met elkaar over de volgende vragen en stelling:
- Wat is geluk?
- Hoe wordt je gelukkig?
- Is geluk de afwezigheid van pijn en verdriet?
- Bestaat echt geluk?
- Alleen het kennen en liefhebben van God geeft je volmaakt geluk.
Kijktafel
Nodig: eventueel hersteld vaasje / bordje, bijbeltekst, kinderbijbel met plaat van de nieuwe hemel en aarde, goud papier/stof als ondergrond
Leg de goudenkleurige stof / het papier neer als ondergrond. Zet hierop, de kinderbijbel met de plaat van het verhaal van Johannes op Patmos, de bijbeltekst, eventueel het herstelde bordje, plantje (staat voor nieuw leven), plaatje of beeldje van een vlinder (staat symbool voor nieuw leven / tot je scheppingsdoel komen). Vraag de kinderen of zij zelf nog associaties hebben als ze denken aan de nieuwe hemel en aarde en voeg die symbolen toe.
Muziek
Nodig: eventueel muziekinstrumenten als die in huis zijn.
Luister samen naar het lied Lichtstad met uw paarlen poorten:
- Wat doen kinderen en mensen in de hemel? (Luisteren naar Zijn liefdestem). Praat hierover door met de kinderen: luisteren ze nu ook graag naar de Heere of is dat moeilijk? Hoe komt dat?
- Wat geeft er vreugde in de hemel? (Eén te zijn met de Heere God)
- Is het in de hemel hetzelfde als het in het paradijs was of is er verschil?
- Zou je nu in de hemel willen zijn?
- Hoe zou de muziek in de hemel klinken? Wat wordt er gezegd in de Bijbel over muziek. Zoek het eens samen met papa en mama op (kijk bijvoorbeeld eens in Openbaring 5-7, 11, 14 of 15)
Suggesties om te zingen:
- Psalm 69: 14
- Psalm 73: 12, 13, 14
- Psalm 89:3
- Wat zal de wereld mooi zijn op die dag
- Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw
- Zingt de Heere een nieuw lied
Bijbeltekst(en) memoriseren
Kies één van onderstaande Bijbelteksten en zet deze op een centrale plek, het liefst met ondersteunende spullen. Spreek dagelijks met elkaar de tekst hardop uit. Leg moeilijke woorden eventueel uit, en herhaal deze uitleg totdat de kinderen zelf aangeven dat ze de betekenis kennen.
- Openbaring 5:13
- Openbaring 21 : 3
- Romeinen 8:21
- Filippenzen 3:21