In dit gezinsmoment staan we stil bij de verschillen tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen. Kinderen leren dat God het zo bedoelt heeft om daarin te laten zien wie Hij is.
Doel van het gezinsmoment
De kinderen leren in dit gezinsmoment dat er (biologische) verschillen zijn tussen jongens en meisjes en dat God dit zo gemaakt en bedoeld heeft. De kinderen leren dat ze dankbaar mogen zijn voor het lichaam dat zij van God hebben gekregen en hoe zij daarmee de Heere God kunnen dienen. Ook ontdekken de kinderen dat meisjes biologische hetzelfde zijn, maar toch kunnen verschillen en dat dit voor jongens ook zo geldt.
Intro
Variant 1
Zorg voor plaatjes van typische jongens en meisjes dingen en leg deze op tafel. Leg ook een plaatje van een jongen en van een meisje op tafel. Laat de kinderen zo snel mogelijk de plaatjes op de juiste plek leggen bij het jongentje of het meisje. Als de kinderen kunnen lezen zou je dit ook kunnen doen met briefjes waar je typische jongens of meisjes dingen op schrijft. Laat hierna de kinderen 5 plaatjes/woorden kiezen die bij hen passen of die zij leuk vinden. Ga kort met de kinderen in gesprek n.a.v. die plaatjes. Zijn dit alleen typische jongens of meisjesdingen? Of hebben ze bijvoorbeeld ook voor dingen gekozen die bij de jongenskant lagen (terwijl ze een meisjes zijn) of andersom?
Variant 2
Zorg voor een boekje over het biologische verschil tussen jongens en meisjes (bijvoorbeeld Wonderlijk en Waardevol van Elly van der Gouwe-Dingemanse). Bekijk samen met de kinderen het verschil tussen een meisjes- en een jongenslichaam. Kunnen de kinderen dingen benoemen die een meisje of vrouw kan en de man juist niet? En andersom? Laat de kinderen iets aanwijzen wat je zelf kan veranderen aan je lichaam (bijvoorbeeld de lengte van je haren) en laat de kinderen iets aanwijzen wat je niet zelf kan veranderen (bijvoorbeeld je lichaamslengte of de maat van je voeten). Benoem dat de Heere God hen heeft geschapen met een jongens- of meisjeslichaam. Hij heeft hen gemaakt als jongen of meisje, dat kun je niet aanpassen.
Bijbelgedeelte(n)
Kies één van onderstaande manieren om na te denken over hoe God jou gemaakt en bedoeld heeft als jongen of als meisje en hoe jij Hem daarmee kunt dienen.
Bijbelverhaal
Lees het verhaal over Jakob en Ezau. Praat hierna kort door met de kinderen over de overeenkomsten en de verschillen tussen beide jongens. Wie is het stoerst? Is hij daarom meer een jongen dan de ander? Wat voor soort jongen of meisje zijn zijzelf? Benadruk in het gesprek dat de Heere God hen specifiek als jongen of juist als meisje heeft gemaakt. Dat je als jongen misschien van meisjesdingen (zoals knutselen) of als meisje van jongensdingen (zoals voetballen) houdt, betekent niet dat je geen jongen of meisje meer bent.
Platen en gesprek
- Bekijk plaat 4-10 over Jakob en Ezau: Jakob en Ezau zijn een tweeling, zie jij iets waarin ze op elkaar lijken als je hen samen ziet op plaat 6?
- Waar houdt Jakob van als je naar plaat 9 kijkt? En waar houdt Ezau van als je naar plaat 7 kijkt?
- Wat werden de beiden jongens toen ze groter werden als je vers 27 leest uit datzelfde hoofdstuk?
- Zowel Jakob als Ezau was als jongen/man door de Heere God geschapen, toch waren ze erg verschillend heb je net ontdekt als je de platen bekijkt. Zowel qua uiterlijk als waar ze van houden. Hoe is dat bij jullie in het gezin?
- Lees met elkaar Genesis 1:27. Wat staat er in de tweede helft van het vers over de mens die door God geschapen is?
- Er zijn dus mannen en vrouwen. Maar we hebben ook gezien op de platen van Jakob en Ezau dat mannen onderling kunnen verschillen. Kunnen jullie nog meer voorbeelden uit de Bijbel noemen van sterke, stoere mannen of juist zachtaardige mannen? Denk bijvoorbeeld aan Simson die vocht alleen tegen veel Filistijnen of juist aan David die in 1 Samuel 16 door zijn vader niet eens werd geroepen toen Samuël op zoek was naar een koning voor Israël? En kennen jullie ook voorbeelden uit de Bijbel van stoere, zelfstandige vrouwen of juist zachtaardige vrouwen? Denk aan Deborah die profetes was en als richter leidinggaf aan Israël (Richteren 4:4). Of juist aan Martha die altijd druk bezig was om voor anderen te zorgen (Lukas 10:38)
- Wat doe jij graag? Hoe kan je als jongen of meisje daarin de Heere dienen?
- Weet jij wat de Heere speciaal voor vrouwen bedacht heeft, en wat voor mannen? Blader samen eens door de kinderbijbel en ontdek samen wat je vrouwen en mannen ziet doen. Zie je verschillen? Vraag evt. aan papa of mama of ze er meer over vertellen.
Bijbelstudie
De Bijbelstudie is opgesplitst in twee delen. Als het lezen en nadenken over beide delen van deze Bijbelstudie te veel is voor één moment kunnen jullie er ook voor kiezen dit op te splitsen in 2 momenten of één van beide kiezen.
In dit eerste gedeelte van deze Bijbelstudie denken jullie met elkaar na over hoe God jullie verschillend geschapen heeft als jongen en als meisje, maar ook qua karakter.
Lees Genesis 1:27 en Genesis 25:21-28 en beantwoord daarna de volgende vragen:
- Wat wordt er in Genesis 1:27 gezegd over hoe de mensen zijn geschapen? Welke 2 belangrijke kenmerken worden hier genoemd?
- Ben jij mannelijk of vrouwelijk geschapen door de Heere God (oftewel ben jij een jongen of meisje).
- In Genesis 25 lezen we over 2 jongens, Jakob en Ezau. Ondanks dat ze een tweeling zijn lijken ze niet op elkaar. Welke verschillen lees je over hen in dit gedeelte? Schrijf op een blaadje de naam Ezau met zijn kernmerken daaronder en daarnaast Jakob met zijn kenmerken eronder.
- Lees eens in vers 27 wat de jongens allebei worden als ze groter zijn?
- Hoe zou je Ezau als man omschrijven? En hoe zou je Jakob als man omschrijven?
- Hoe zou jij jezelf omschrijven?
In dit tweede gedeelte van deze Bijbelstudie denken jullie met elkaar na dat je dankbaar mag zijn voor hoe God je geschapen heeft en hoe jij als jongen of juist als meisje God kan dienen.
Lees 1 Korinthe 6:19-20 en beantwoord de volgende vragen:
- Hoe wordt in dit gedeelte het lichaam omschreven?
- Van wie is ons lichaam? (zie vers 20b)
- Hoe zou jij met het lichaam dat je van God gekregen hebt (als jongen of als meisje) God kunnen dienen?
Om verder na te denken over het dienen van God als jongen/man of als meisje/vrouw lees samen het gedeelte uit Titus 2:1-10
- Teken op een papier 4 kolommen en schrijf daarin oudere vrouwen, jonge vrouwen, oudere mannen, jonge mannen. Schrijf in die kolommen de eigenschappen die genoemd worden in dit gedeelte.
- Wat van deze dingen zou jij kunnen doen? Welke dingen vind je misschien juist wel lastig?
Lees tot slot een gedeelte uit Efeze 5:22-33 en beantwoord de volgende vragen:
- Wat wordt er van de vrouw verwacht als je vers 22 leest? Wat zou dat kunnen betekenen en hoe zou je dat moeten doen?
- Hoe wordt de man in dit gedeelte genoemd en met wie of wat wordt hij vergeleken (zie vers 23)?
- Aan welke mannen moeten vrouwen onderdanig zijn (zie vers 24)?
- Welke taken krijgt de man ten opzichte van de vrouw zoals je kunt lezen in vers 25-28?
- Kunnen papa en mama iets vertellen over hoe zij proberen te doen wat hier beschreven staat?
Activiteiten
Kies uit onderstaande activiteiten wat past bij jouw kind(eren).
Woorden & taal
Nodig: bijbel, plaatje van een man en vrouw
Zorg voor een plaatje van een man en van een vrouw. Laat de kinderen in de Bijbel (eventueel met behulp van internet) teksten op zoeken die over een man/vader of juist over een vrouw/moeder gaan. Laat ze de teksten over de man bij de man schrijven en de teksten over de vrouw bij de vrouw schrijven. Welke teksten zeggen iets over hoe we God kunnen dienen als man of als vrouw? En welke zeggen iets over hoe God zelf is (lees bijvoorbeeld Jesaja 49:15 of psalm 103:13). Onderstreep /arceer die teksten.
Bewegen
Nodig: te grote schoenen, timer, hun eigen schoenen
Laat je kind/de kinderen te grote schoenen aan doen. Ze moeten nu zo snel mogelijk een bepaalde route afleggen door de kamer of de tuin. Neem de tijd op met een timer. Laat ze hierna ditzelfde rondje met hun eigen schoenen afleggen en neem opnieuw de tijd op met een timer. Wanneer waren ze sneller? Hoe zou dit komen?
Als je iets aan hebt wat goed past kan je veel beter rennen. Dat is ook zo met het dienen van de Heere God. Als je dat doet op een manier die past bij jou als jongen of als meisje gaat dit beter. Hoe zouden zij de Heere God kunnen dienen? Als ze dit lastig vinden om te bedenken, benoem dan zelf iets waar je kind/kinderen goed in zijn en hoe ze daarmee de Heere God kunnen dienen (bijvoorbeeld goed luisteren, je vriendje helpen, boodschappen tillen voor de oude buurvrouw etc.)
Knutselen
Nodig: (vinger)verf, stevig vel papier, eventueel verfschort.
Je vingerafdruk is iets unieks. Denk maar aan de politie die onderzoek doet bij een inbraak naar vingerafdrukken of een vingerafdruk die ze gebruiken bij je paspoort. Niemand heeft dezelfde vingerafdruk, zelfs eeneiige tweelingen hebben een unieke vingerafdruk (Kun je DNA-sporen van eeneiige tweeling onderscheiden | @NFI (forensischinstituut.nl)).
De Heere God heeft jou ook uniek gemaakt als jongen of als meisje. Hoe kun jij God dienen met jou unieke eigenschappen? Maak daar door middel van vingerafdrukken (of met vingerverf) een tekening van hoe jij God kunt dienen met jouw unieke eigenschappen. Zoek even op Google op ‘easy fingerprint art’ om te zien hoe je met vingerafdrukken een tekening kan maken.
Experimenteren
Nodig: zout, water, afwasmiddel, flesje met 70% alcohol (verkrijgbaar bij de drogist), doorzichtig bekertje/glas, mengbankje
God heeft jou op een unieke manier gemaakt en dat kun je terugzien in je DNA-code. Dat zit in iedere cel van je lichaam. Hierin liggen allemaal erfelijke dingen opgeslagen zoals je lengte, kleur van je ogen, kleur van je haar én of je een jongen of meisje bent. Met dit proefje kan je je DNA zichtbaar maken: Ontdek je eigen DNA - DNA Dokter.
Welke eigenschappen erin je DNA zitten kun je natuurlijk niet zien met dit proefje, maar misschien kun je zelf wel een paar (unieke) eigenschappen noemen?
Filosoferen
Nodig: plaat van Rembrand van de verloren zoon
Kijk eens goed naar de plaat van de verloren zoon die omarmt wordt door Zijn Vader als hij weer teruggekeerd is naar huis. Wat valt je op aan de handen van de Vader die de zoon omhelst? Wat zou dit kunnen zeggen over God? Ken je nog meer teksten uit de Bijbel waarin er iets verteld wordt over de moederlijke en vaderlijke eigenschappen van God (lees bijvoorbeeld Jesaja 66:13 eens of psalm 103:13).
Kijktafel
Maak een kijktafel met een kinderbijbel met het verhaal van Jakob en Ezau, plaatje van man en vrouw, eventueel boekjes over man/vrouw zijn naar Gods hart en dingen die symbool staan voor een jongen of meisjes (bijvoorbeeld roze en blauwe muisjes).
Muziek
Nodig: eventueel muziekinstrumenten als die in huis zijn.
Is er in de muziek ook onderscheid tussen mannelijke klanken en vrouwelijke klanken? Hoe zou dat klinken? Probeer dat eens te laten horen met jullie muziekinstrumenten. Waarom is iets mannelijk en waarom is iets vrouwelijk?
Als jullie geen muziekinstrumenten hebben kan je ook kijken naar de zangstemmen van mannen en vrouwen. Mannen kunnen lager zingen terwijl vrouwen juist hoger kunnen zingen. Weten jullie hoe de verschillende zangstemmen van mannen en vrouwen heten? En hoe ze klinken?
Zoek het nummer ‘de Heer is mijn herder’ eens op wat gezongen wordt door een mannenkoor/mannelijke zanger, meisjeskoor/vrouwelijke zanger en een gemengd koor. Wat vindt je mooier?
Suggesties om te zingen:
Psalm 22:5
Psalm 103:7
Psalm 131:2
Neem mijn leven laat het Heer
Bijbeltekst(en) memoriseren
Kies één van onderstaande Bijbelteksten en zet deze op een centrale plek, het liefst met ondersteunende spullen. Spreek dagelijks met elkaar de tekst hardop uit. Leg moeilijke woorden eventueel uit, en herhaal deze uitleg totdat de kinderen zelf aangeven dat ze de betekenis kennen.
Bronnen
Verwerking woorden: GezinsmomentObjectlesManEnVrouw.pdf (bijbelsopvoeden.nl)