Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Wat kunnen wij leren van de vervolgde kerk?

In deze overdenking denken we na over een gedeelte uit de bergrede van de Heere Jezus uit Matheüs 5.

We hebben vast allemaal wel eens verhalen gehoord van de vervolgde kerk. Verhalen over marteling, lijden en weerstand. Maar ook over volharding, geloof en hoop. Misschien denk jij ook wel eens, hoe houden die mensen dat vol? Zou ik dat aan kunnen? Zou ik nog wel christen durven zijn? Zou mijn geloof wel zo krachtig zijn? Wat is het geheim van deze christenen?
Als we dit gedeelte lezen, denken we al snel aan de vervolgde kerk. Welke dingen kunnen we van hen leren?

1. Weerstand is niet uitzonderlijk of bijzonder
De Heere Jezus legt vanaf vers 3 de regels en normen van Gods Koninkrijk uit. Elk koninkrijk heeft zijn eigen regels, dus ook dit koninkrijk. Dit koninkrijk heeft heel andere regels dan de koninkrijken van deze wereld.
In verst tien 10 staat het volgende: 'omwille van de gerechtigheid'. Gerechtigheid betekent eerlijk, goed. Door eenvoudig rechtvaardig te zijn, krijg je te maken met onrechtvaardigheid. Dan ontstaat er een botsing. Denk maar aan Naboth. Die was ook rechtvaardig, maar werd er voor gedood. De regels van dit koninkrijk roepen verzet op. Dit gebeurt overal waar iemand probeert de regels na te leven. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven. Zo werd Hij tenslotte zelf ook behandeld. Mensen werden boos op de Heere Jezus omdat Hij geen zonden deed en zij wel. Omdat Hij rechtvaardig was en zij zelf niet.

'Door eenvoudig rechtvaardig te zijn, krijg je te maken met onrechtvaardigheid.'

Er kan niet alleen weerstand vanuit de wereld komen, maar ook vanuit de godsdienst. De eerste vervolging van de christenen kwam niet vanuit de wereld, maar door de Joodse godsdienst zelf. Lees Handelingen 5:41 maar. Als je tot geloof komt, wat moet je dan verwachten? Blijheid? Nee, reken maar op weerstand en kritiek! Als iemand jou afbrandt vanwege je geloof moet je dan in je schulp kruipen en gaan twijfelen? Nee, want in de Bijbel word je er al op voorbereid, het hoort erbij!
Kritiek kan niet alleen vanuit de wereld komen, maar ook vanuit jouw christelijke omgeving, misschien zelfs wel vanuit je familie. Dat kan ontzettend moeilijk en pijnlijk zijn. Vaak zit achter de kritiek en het oordeel van mensen afkeer en weerstand van het Evangelie zelf. Herken je dat? Of ben jij zelf iemand die het geloof van anderen makkelijk veroordeelt en in twijfel trekt? Of misschien herken je wel kritiek en twijfel vanuit jouw eigen omgeving. In de verzen 3-11 begint elk vers met het woordje 'zalig'. Dat kan ook vertaald worden met 'gezegend'. Dit drukt iets van goedkeuring uit. God zegt hiermee eigenlijk, Ik keur het goed. De goedkeuring van God is veel belangrijker dan mensen. Wie gelooft, ondanks de kritiek en weerstand van mensen, heeft Gods goedkeuring.

2. Weerstand leidt tot vreugde
Vervolging en vreugde lijken niet bij elkaar te passen. Toch staat het wel in vers 12. Hoe kun je verheugd zijn terwijl je vervolgd wordt? Dit kan alleen door je oog te vestigen op wat komt, de beloning die komt. Als je een berg beklimt, doe je dat vanwege het uitzicht, dat beloont je. Straks in de hemel volgt loon. Hoe steiler die berg is, hoe meer je van het uiteindelijke uitzicht geniet. Hoe moeilijker de klim, hoe dieper de voldoening dat je het gehaald hebt. Lijden is dus een investering, iets waarvoor je moet betalen. Maar er is hoop! Je krijgt het straks dubbel en dwars terug. Daarom kunnen we ons verblijden in het lijden: het is niet zinloos. Daarom moeten we door het geloof, ondanks de omstandigheden, ons vastgrijpen aan de beloften. Misschien lig jewel buiten de groep als je je houdt aan de regels van dit Koninkrijk. Dat kan pijnlijk zijn. De beloning is echter groter en dieper dan wij ons ooit kunnen voorstellen.

'Hoe kun je verheugd zijn terwijl je vervolgd wordt? Dit kan alleen door je oog te vestigen op wat komt, de beloning die komt.'

De eerste opdracht die Jezus in dit gedeelte geeft, staat in vers 12. Het is eigenlijk geen opdracht, maar een bevel. De Heere Jezus waarschuwt ons en zegt: Pas op, zak niet weg in je ellende! Een bevel wat je niet naast je neer mag leggen, zelfs niet als de kritiek van mensen dichtbij jezelf komt. Hij roept ons op tot vreugde vanwege het loon in de hemel. Hoe meer lijden, hoe meer beloning, hoe meer beloning, hoe meer vreugde. Dus hoe meer lijden nu, hoe meer vreugde straks. Houd dus de woorden van de Heere Jezus uit vers 12 in je gedachten als je weerstand, twijfel of wantrouwen vanwege Gods werk in jouw leven ervaart. Straks wordt dit omgezet in dubbele vreugde. Het lijden nu is een investering in de toekomst.

3. Weerstand leert waarderen
Waarom is weerstand zo normaal in het christelijke leven? Het laat ons zien dat het geloof de moeite waard is. Als zichtbaar wordt dat iets moeite kost, dan is het dus blijkbaar de moeite waard. Als iemand een schilderij van 10.000 euro koopt, moet dit vast een bijzonder schilderij zijn! Dat merk je alleen al aan de investering. Of denk aan die bergbeklimmers die zoveel moeite doen om de berg op te komen, dat uitzicht moet dan wel verschrikkelijk mooi zijn! Er zijn mensen op deze wereld die bereid zijn te sterven voor Christus. Sterven voor iets doe je niet zomaar, dat zegt ons iets!
Misschien ken je het verhaal van Dimitri wel. Dimitri was een christen en werd vanwege zijn christen zijn gevangen gezet. Hij zat in een gevangenis samen met nog 1500 gevangenen. Hij was de enige christen. Wat deed hij? De eerste dag in gevangenschap toen hij wakker werd, ging Dimitri staan met zijn handen in de lucht en zong hij een lied voor zijn Heere. Alle gevangenen wisten niet wat ze hoorden. Dimitri werd bespot en gemarteld door de gevangenen. De volgende dag zong hij opnieuw. En opnieuw en opnieuw. Dimitri zong 17 jaren lang elke dag het lied voor zijn Heiland. Na 17 jaar werd Dimitri veroordeeld tot de dood. Alle 1500 gevangenen zagen hoe Dimitri naar de binnenplaats van de gevangenis werd geleid. Toen gebeurde er wat bijzonders. Opeens begonnen 1500 gevangenen een lied te zingen. Een lied wat ze dag in dag uit Dimitri hadden horen zingen. Het was een loflied op de Heere Jezus. In dat lied hadden de gevangenen iets gehoord over het geloof van Dimitri, iets wat de moeite waard was om dag in dag uit voor te zingen. Dimitri is vrijgelaten. Weerstand leert waarderen. Dat leren wij van de vervolgde kerk. We leren dat we een oneindige rijkdom hebben. We hebben hetzelfde Evangelie als Dimitri.

De Heere Jezus stelt ons een vraag: hoeveel is het jou waard? Wat heb je er voor over? God houdt geen opruiming of een uitverkoop. God zegt, laat maar zien hoeveel het jou mag kosten. Strijd daarom om in te gaan!

'Wie in het kleine getrouw is, zal het grote ontvangen.'

Terug naar de vraag waar ik mee begon. Zou jij stand houden? Misschien zeg je, ik heb geen idee, ik kan het me niet voorstellen. Ik denk dat we het wel een beetje kunnen weten. Kijk niet naar die extreme situaties, maar kijk naar je eigen leven en denk na. Wat is een moment waarop het voor mij spannend is om de naam van de Heere Jezus te belijden? Dat kan zijn op je werk of studie. Kijk eens naar die kleine dingen, blijf je daar niet in staande? Als je in de kleine dingen bezwijkt, zal je in de grote dingen zeker bezwijken. Als je in de kleine dingen standhoudt, dan zegt de Heere Jezus, ik bid voor je dat je geloof niet ophoudt. Dan zal de Heere Jezus ons staande houden. Wie in het kleine getrouw is, zal het grote ontvangen. Daarom zegt Jezus vandaag tegen ons, ‘verblijd u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen.’



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Zending

Meer over

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!