Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Troost uit Psalm 23

Een bijbelstudie over Psalm 23, om te gebruiken bij rouwverwerking met jongeren.

Lees Psalm 23. Om over na te denken daarbij:

  • Vers 4 is een vers vol van vertrouwen dat de Heere dichtbij is, zelfs in de diepste rouw en het meest intense verdriet. Maar hoe kan de dichter dat zeggen op zo’n moment? (Lees de eerste drie verzen nog eens).
  • Kun jij in moeilijke omstandigheden van rouw en moeite dit nazeggen? Hoe of waardoor? Of: Wat houdt je tegen?
  • Gods stok en staf worden genoemd als middelen om te troosten. Zoek eens op wat dat inhoudt. Wat leert dat jou? Hoe kun je ook zelf daadwerkelijk op die manier getroost worden? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de StudieBijbel Online (www.studiebijbel.nl/studiebijbel-app/).
  • Zie je ook iets van Gods liefde in de manier waarop Hij troost of wil troosten?
  • Hoe spreekt zondag 1 van de Heidelberger Catechismus over troost? Wat zijn overeenkomsten met psalm 23? Zie voor een hedendaagse verwoording van de catechismus https://www.heidelbergse-catechismus.nl.
  • Is het mogelijk dat zo’n diep verdriet toch zegen kan uitwerken in je leven? Hoe dan? Zou de Heere jou persoonlijk iets te zeggen hebben?

ABC van het geloof

ABC van het geloof

ABC van het geloof heeft als doelstelling om in begrijpelijke en eigentijdse taal de diepe inhoud van het christelijk geloof en gereformeerd belijden aan kinderen en jongeren door te geven.




Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Rouw en verdriet bij jongeren

Meer over

Bijbelrooster jongeren rouw en verdriet

28 december 2020
Een leesrooster om met jongeren 7 dagen lang stil te staan bij bijbelse lijnen rondom rouw en verdriet.
+
Ontwikkeld door

Creatieve verwerking jongeren rouw en verdriet

28 december 2020
Iedereen verwerkt rouw en verlies op een eigen manier. Maar voor een goede verwerking is het wel belangrijk dat verdriet geuit wordt. Dat kan op …
+
Ontwikkeld door

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!