Cijfers krijgt hij niet op zijn rapport. Onze jongste wordt beoordeeld met drie bolletjes. U kent ze wel. Het linker bolletje betekent: lager dan gemiddeld, het middelste: goed, en het rechtse: bovengemiddeld.
Op het luisteren naar de Bijbelvertelling scoort hij steeds het middelste bolletje. Hij is dus een gemiddelde hoorder van het Woord. Als ik hem thuis een beoordeling op luisteren naar de kinderbijbel moest geven, zou het bolletje uiterst rechts staan. “Dit verhaal ook nog?” “Nog eentje?” Blijkbaar hebben de omstandigheden invloed op zijn luisterhouding.
Het volgende punt van beoordelen gaat over het navertellen van het Bijbelverhaal. Het rechter bolletje is ingekleurd. Onze jongste is op school een boven gemiddelde naverteller. Ook dit is thuis andere koek. Als ik hem iets vraag, heeft hij negen van de tien keer geen zin om serieus te antwoorden.
Zo kan ik druk zijn met het beoordelen van een kind. En met de vraag hoe ik hem beter kan laten navertellen. Daarmee zou ik bijna iets over het hoofd zien, namelijk de vraag of hij ook een dader van het Woord is. Nadoen, dat is belangrijker dan navertellen. Wat is het oordeel van de Heere God: links of rechts? Een midden is er bij Hem niet.
Auteur: Margreet van den Berg - van Brenk