Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Bijbellezen in je gezin: zeven tips

In dit artikel geeft Janneke Burger je 7 tips rondom het bijbellezen in je gezin.

1 - De Bijbel is evangelie: het goede nieuws over Jezus Christus! We geloven niet in een boek, maar in een levende Heere. Laat je als ouders altijd weer verrassen door de Heere zelf en houd je band met Hem levend. Dat wordt dan ook primair wat je met je kinderen deelt als je samen uit de Bijbel leest.

Spreek over de Bijbel als het goede nieuws van Jezus.

2 - God vertelt het goede nieuws vooral in verhalen. We hebben het wel vaak over een boek vol regeltjes, maar er staan vooral veel verhalen in de Bijbel. Verhalen waarin je God en jezelf leert kennen. Een verhaal is narratief, niet beschouwend of voorschrijvend. Bovendien kun je je gemakkelijk met de figuren uit de verhalen identificeren. Met Hanna, die zo graag een kindje wil. Met Mozes, die de grote taak niet aandurft. Met Mirjam, die zich zo verantwoordelijk voor haar broertje voelt.

Blijf met je kinderen de verhalen lezen, ook als ze groter worden.

Kies je Bijbelvertaling daarbij uit aan de hand van het voorleeskarakter. Niet elke Bijbel is goed voorleesbaar. Pak gewoon die oude Anne de Vries weer uit de kast en verander wat ouderwetse woordjes of koop de Jeugdbijbel of Tienerbijbel voor je oudere kinderen. Voorlezen is geweldig om te doen en je zult zien dat je kinderen zich beter inleven!

3 - We hebben de Bijbel ook gekregen als boek waarin we leren wat we geloven. Geloofskennis dus. Ook dat willen we graag met onze kinderen delen. In de Bijbel zelf is dat ook belangrijk.
Hoe breng jij je kinderen kennis van de Bijbel en het geloof bij? Denk er eens over na om met je kinderen de Bijbel te bestuderen door samen vragen te stellen en Bijbelteksten te leren. Begin de dag met het opzeggen van een Bijbeltekst. Lekker gemakkelijk en de tekst gaat een leven lang mee. Kies daarvoor dan de Bijbelvertaling die je kind het meest tegenkomt, thuis en in de kerk.

4 - Als we de Bijbel lezen, horen we ook een oproep. Gods Geest heeft ervoor gezorgd dat deze woorden ooit zijn opgeschreven en bij elkaar zijn gebundeld, maar Gods Geest doet ook een roep uitgaan van deze woorden. Als je Bijbelleest, word je opgeroepen om iets te doen: je overgeven, je bekeren, je leven vernieuwen, het oude wegdoen, de weg van Christus gaan.

Over de oproep tot bekering kun je goed met je kinderen doorpraten.

Wat vraagt deze tekst van jou? En wil je dat ook, jezelf overgeven? Je kunt kinderen deze vraag prima stellen, hoewel het natuurlijk niet elke dag hoeft.

5 - Naast verhalen vind je ook meer meditatieve teksten in de Bijbel, zoals de psalmen. Het lijkt me in deze op hol geslagen wereld belangrijk om je kinderen die rust bij God aan te reiken. God geeft je zijn woorden en daarin zijn aanwezigheid om rust en vrede te ervaren. Hoe zou jij met je kinderen herkauwend kunnen lezen?Misschien zijn de meditatieve teksten geschikt om ’s avonds met je kind te lezen, zonder de drukte van je hele gezin. Lees een tekst één of twee keer door en probeer samen eens te proeven wat God wil zeggen. Probeer het gewoon eens, je zult verrast worden!

6 - We lezen niet alleen verhalen en psalmen in de Bijbel, maar ook veel brieven en praktische aanwijzingen, zoals in de wetboeken in het Oude Testament. De Bijbel gaat ook over het gewone leven, waarin je een hek om je dakterras moet bouwen om ervoor te zorgen dat niemand in jouw huis een ongeluk krijgt.Voor die wetboeken en brieven bestaan weinig kinderbijbels. Je zult er dus echt de Bijbel zelf bij moeten pakken. Geef elk kind daarvoor een eigen Bijbel. Misschien mooi om je (schoon)ouders te vragen om elk kleinkind rond zijn of haar achtste of tiende verjaardag een eigen Bijbel cadeau te geven?Sommige gezinnen gebruiken graag een boekje bij het Bijbellezen, met uitleg en vragen. Je kunt ook gewoon samen een stukje lezen en je kinderen zelf vragen stellen.

Vraag maar eens na het Bijbellezen: denk je dat wij dit hier ook kunnen doen? Ik ben benieuwd wat je kinderen zullen zeggen!

Het is best een zoektocht natuurlijk. Wanneer is een tekst niet meer van toepassing en wanneer wel? Veel ouders schrikken terug voor deze lastige vragen. Maar doe het gewoon! God heeft jullie uitgekozen om met deze kinderen de Bijbel te lezen en te ontdekken wat zijn wil voor het leven is. Wees niet te bang om iets niet te weten en het aan anderen of God te moeten vragen.Speciaal om ouders en kinderen te helpen bij het lezen van de Bijbel, is er nu de Samenleesbijbel, met veel vragen en opdrachten in de Bijbel zelf.

7 - We kunnen veel vertellen en overdragen, maar het geloof in God blijft ergens een mysterie, een geheim. Je kunt je kinderen het geloof niet zomaar geven en ook voor jezelf blijft het op een bepaalde manier een geheim wie God en de Here Jezus zijn. Dat betekent ook dat niet alles zomaar vaststaat, ook niet de betekenis van een Bijbeltekst die je leest. God kan je altijd weer verrassen.

Laat ook eens iets verrassends gebeuren als je samen Bijbelleest!

Pak een groot vel papier of een stuk behang en schrijf een Bijbeltekst groot uit. Een paar verzen uit een psalm bijvoorbeeld. Ga vervolgens allemaal tekenen wat je leest. Iedereen krijgt daarbij een eigen regel. Het zal je verrassen wat je zelf ervaart en wat je kinderen laten zien!Zoek ook eens op internet naar ‘gezinsmomenten': je vindt veel inspiratie om met je kinderen creatief met de Bijbel aan de slag te gaan.

Janneke Burger-Niemeijer


Onderweg

Onderweg

Magazine OnderWeg is een hoopvol en inspirerend magazine voor christenen die God en de kerk liefhebben en midden in het leven staan. Het magazine verschijnt eens per maand.




Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Bijbellezen in het gezin

Meer over

Bijbelteksten leren

11 december 2023
​​“Jongens, we moeten de tekst nog doen. En wat is de psalm van deze week? Opschieten, want we moeten ook nog tandenpoetsen. Schoenen aan, …
+
Ontwikkeld door

Blik omhoog

21 december 2022 Door CGJO
Als ik tijdens het vakantieontbijt het ‘Blik omhoog’ op tafel leg, trekt het gelijk de aandacht: “Wat is dat?” Ik leg uit dat er kaarten inzitten …
+
Ontwikkeld door

Doe je mond wijd open, …'

6 november 2020
"Hoe komt het dat we vaak zo weinig van God ontvangen? Dat komt omdat we onze mond maar op een klein kiertje open doen." - Calvijn
+
Ontwikkeld door

Hoe kan Gods Woord in ons wonen?

15 februari 2023
Herinner jij je Bijbelteksten die je op de basisschool of de zondagschool uit je hoofd hebt geleerd? Om de een of andere reden vinden we het …
+
Ontwikkeld door

Een Bijbel die helpt om gesprekken uit te lokken

21 december 2022 Door LCJ
Onze collega Geertje werkte vanuit het LCJ mee aan de HSV gespreksbijbel. Ze vertelt over de inhoud en het proces.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!