Een aantal stellingen wordt aan de jongeren voorgelegd. Door te lopen naar een papier met ‘eens’, ‘oneens’ of ‘weet ik niet’ wordt gereageerd op de stelling
Doel
De jongeren zijn op een actieve manier betrokken bij het thema en leren hun mening verwoorden.
Groepsgrootte
Plenair
Benodigdheden
Drie vellen papier met daarop de woorden ‘eens’, ‘oneens’ en ‘weet ik niet’.
Voorbereiding
- Hang de bovengenoemde vellen papier verspreid door de zaal op.
- Bereid de stellingen uit de schets goed voor. Bedenk vooraf wat belangrijk is om bij de bespreking aan de orde te laten komen.
Uitvoering
- Lees de stelling voor,
- De jongeren geven hun mening door bij één van de vellen papier te gaan staan.
- Vraag aan enkele of alle jongeren waarom ze voor die reactie kiezen.
- Laat anderen daar eventueel op reageren.
Variant
- Meiden en jongens zitten beiden op een rij stoelen met de rug tegen elkaar.
- Iemand leest steeds een stelling voor, waarna de jongeren met ‘ja’ of ‘nee’ reageren,
- zonder naar elkaar te kijken.
- Voor beide rijen staat iemand die het aantal keren ‘ja’ en ‘nee’ turft.
- Bespreking van de uitkomsten plenair.