Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Verjaardag in Bijbels licht

Cadeautjes kopen, boodschappen doen, taart bakken, huis schoonmaken zodat de gasten niet denken dat je een huishouden van Jan Steen runt... Als je kind jarig is, ben je daar aardig druk mee. Ik wil je aanmoedigen om in die drukke voorbereidingen even stil te staan. En te bedenken wat je je kind wilt meegeven op deze verjaardag.

Bij zijn eerste verjaardag weet je kindje niet wat hem overkomt. Bij de tweede begint er wat herkenning van het patroon te komen (cadeautjes moet je open scheuren!). En als ze drie worden, begrijpen ze al goed dat zij vandaag het middelpunt zijn. Net zoals je kindje langzamerhand de patronen van een feestje begint te herkennen, kun je hem ook bekend maken met God in zijn leven.

God kun je niet zien en is daarom erg abstract voor kleintjes. Het zal nog een tijd duren voor ze precies begrijpen wie God is en wat Hij met hen te maken heeft. Maar als jij er regelmatig over praat zullen ze wel ontdekken dat Hij een belangrijke factor in jullie leven is. Ze herkennen het gebed als een vaste structuur in hun leven. En ze zullen aan de woorden 'God', 'bidden' en 'Bijbel' bepaalde gevoelens en een bepaalde sfeer gaan koppelen, afhankelijk van de manier waarop jij erover praat.

Dus verbind God aan de feestelijke sfeer van de verjaardag en je kind zal onthouden dat die twee (God en verjaardag) niet los van elkaar staan. God is geïnteresseerd in jouw leven en verbindt zich aan mensen. Dat is een van de belangrijkste dingen om aan je kind mee te geven en een verjaardag is een van de kansen om dit te doen!

Tips

  • Pak het fotoalbum van je kindje erbij of bekijk foto's op de computer. Laat je kindje zijn eigen ontwikkeling zien en benoem dat God hem gemaakt heeft.
  • Lees een eenvoudig boekje met plaatjes van alles wat God gemaakt heeft. Benoem bij elke pagina wat Hij heeft gemaakt en zeg daarna dat Hij ook je kindje maakte: "God maakte het kuikentje. En God maakte ook Bart. God maakte de bloem. En God maakte ook Bart."
  • Neem voor het aansnijden van de verjaardagstaart de tijd om samen God te danken voor het leven van je kindje. Hou dit gebed zo eenvoudig en concreet mogelijk. Bijvoorbeeld zo:

Heere God, bedankt dat U Lisa heeft gemaakt in de buik van mama.
Bedankt dat u haar hebt laten groeien en dat ze nu al zo'n grote meid is.
Bedankt dat ze kan eten, lachen, lopen en klimmen.
Bedankt dat Lisa vandaag jarig is.
Wilt u ons een heel fijn feest geven?
Amen

  • Lees uit de Kinderbijbel een passage dat speciaal aansluit bij de verjaardag van je kindje. Bijvoorbeeld de geschiedenis dat de Heere Jezus de kinderen zegent. En vertel je kindje dan dat Jezus van kleine kinderen houdt. Zing er eventueel een liedje over.
  • Zing een zegenliedje voor je kind. Bijvoorbeeld 'Ik zegen jou in Jezus' naam' of 'De Here zegent jou'. Ook al begrijpt je kindje de woorden nog niet echt. Het bijzondere van dit toezingen onthouden ze misschien wel, zeker als je er een jaarlijkse traditie van maakt. En de woorden van liedjes blijven vaak heel goed hangen en krijgen met de jaren steeds meer betekenis voor je kind.

Een gezegende verjaardag gewenst!

Ingrid Plantinga-Kalter


CGJO

CGJO

De Christelijke Gereformeerde Jeugdwerk Organisatie is één van de twee jeugdwerkorganisaties binnen de CGK. De CGJO onderscheidt zich in toerusting op maat voor clubs, verenigingen, kerkenraden, ouders en zondagsscholen.




Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!