Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Halleluja! Laat jij het horen, dat de Messias is geboren?

"... En ineens was de donkere nacht niet donker meer. De lucht was vol met duizenden engelen. Het leek wel of de hemel een stukje open ging. De engelen zongen een prachtig lied tot eer van God". Ademloos zitten ze te luisteren naar de juf die bij het flanelbord staat. Een grote kring vol kinderen: blank, bruin, blond, zwart. Sommigen hebben het verhaal al talloze malen gehoord, voor anderen is het de allereerste keer. Ze knutselen, ze zingen en ze gaan naar huis met een boek, een mandarijn en de gedachte dat ze elke keer als ze een kaars aan steken kunnen denken aan Jezus, Die het Licht van de wereld is.

Er was Bijbelclub vanochtend. Wat is het bijzonder om getuige te zijn van zaadjes die vallen in harten van kinderen die nog nooit gehoord hebben van de blijde boodschap van kerstfeest. Aan de ontbijttafel zongen we het al:

'Halleluja, laat het horen!
Laat het klinken overal!
De Messias is geboren
als een Kindje in de stal
Lang tevoren uitverkoren
als de Heer die komen zal'

We vroegen het aan de kinderen: aan wie kunnen wij laten horen, dat de Messias is geboren?

Als er één moment in het jaar geschikt is om met anderen te spreken over de blijde boodschap dat Jezus het Licht is van de wereld, dan is het met kerstfeest. Kerst is voor veel mensen het enige moment in het jaar dat ze iets over religie willen horen. Het verhaal van een Kind in de kribbe die vrede brengt, over herders en engelen, het geeft mensen een warm gevoel en goede herinneringen. En hoewel wij weten dat er niets romantisch' is aan het wonder van kerst, omdat het nodig was dat Gods Zoon mens werd om voor de schuld van zondaren te betalen aan het kruis van Golgotha, tóch geloof ik dat we het sentiment rond kerst mogen aangrijpen om te getuigen van de komst van het Licht der wereld.

Hoe je samen met je kinderen laten horen dat de Messias is geboren?

  • Schrijf kerstkaarten met een persoonlijke boodschap voor de ontvanger die een concrete betekenis geeft aan het kerstfeest;
  • Vraag buurkinderen of gezinnen mee naar de viering van het kinderkerstfeest in de kerk;
  • Stel kerstpakketjes samen voor vluchtelingengezinnen of mensen die het om een andere reden moeilijk hebben. Zorg ook hierbij voor een kaart met een kerstboodschap;
  • Nodig buren of misschien wel onbekenden die mogelijk eenzaam zijn uit aan je tafel;
  • Bel op kerstochtend aan bij ouderen uit de buurt en verras hen met kerstliederen en eventueel een evangelisatiefolder over het kerstfeest, of een cadeautje. De eerste keer voel je je opgelaten, maar echt waar, mensen waarderen dit!
  • Vraag bij het plaatselijke ziekenhuis of zorgcentrum na of er de mogelijkheid is om kerstliederen te zingen op de afdelingen. Hieraan bewaar ik hele mooie herinneringen uit mijn kindertijd;

Nee, met een kerstkaart of een lied kunnen we niet het hele evangelie delen. Maar we mogen wel biddend het Woord van God laten klinken, hoe zacht of klein dan ook en het aan de Heere overlaten om er Zijn zegen aan te geven.

Dat durf ik niet!
Wat zullen mensen wel niet van je denken? Misschien ontmoet je wel vijandschap, wordt je uitgelachen of bespot. God, de kerk en de Bijbel zijn voor veel mensen relevant en letterlijk 'een dwaasheid'. Dat was in de tijd van Paulus ook al zo. Laten we de Heere vragen om de moed van Paulus, die zei: Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft (Rom. 1:16).

Als je dát gelooft, dat het Evangelie een kracht van God is tot zaligheid, hoe kunnen we dan zwijgen met kerstfeest? Hoe kunnen we de mensen om ons heen dan in duisternis laten ronddwalen zonder hen te vertellen over het Licht dat gekomen is?

Vraag het eens aan je kinderen. Vraag het samen met hen aan de Heere: Hoe kunnen wij laten horen, dat de Messias is geboren?
Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; degenen, die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen
(Jes. 9:1).

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst (Jes. 9:5).



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!