Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Een kerkje in de kerk

Holderdebolder komt zoonlief, nog in zijn onesie, de trap af gestuiterd. Zoals gewoonlijk heeft hij weer allerlei wetenswaardigheden die hij graag met mij wil delen. Dochter is in de keuken appeltjes voor iedereen aan het snijden om mee te nemen naar school. Ik zet onze slaperige kleuter, die ik net heb wakker gemaakt, op haar stoel en haal de theepot. Oudste dochter moet al bijna weg, dus heeft al gegeten. 'Kom jongens, aan tafel. Dan beginnen we de dag met elkaar.' Handen vouwen zich, hoofden buigen. De kleine gemeente bidt.

Redenen
"Christelijke gezinnen zouden kleine gemeenten moeten zijn. Overal waar wij een huis hebben, zou God een kerk moeten hebben." Het is een krachtige uitspraak van Matthew Henry, in zijn boek 'een huis voor de Heere'. Hij noemt daarvoor een aantal redenen:

  1. Als uw gezinnen kleine gemeenten zijn, zal God bij u komen en bij u wonen;
  2. Als u van uw huis een kleine kerk maakt, zal God er een klein heiligdom van maken;
  3. Als u geen gemeente hebt in uw huis, is het te vrezen dat satan er een zetel heeft;
  4. Als u een gemeente hebt in uw huis zal dat uw huis erg aangenaam maken;
  5. Een gemeente in ons huis zal een goede erfenis geven aan onze kinderen;
  6. Een gemeente in ons huis zal zeer veel bijdragen tot het welzijn van ons land.

Wat een bijzondere gedachte, vind je niet? Je gezin als kleine kerk. Een kleine gemeente, omdat de Heere Zelf zegt: Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.

De Heere gaf ons huis niet aan ons om uitsluitend voor ons plezier te gebruiken. Hij gaf het ons om Hem te dienen. Hij gaf ons geen kinderen, alleen om ervan te genieten en voor te zorgen. Hij gaf ze ons om ze op te voeden voor Hem. Samen met onze kinderen mogen we een kerkje zijn. Zo bouwt de Heere Zijn Koninkrijk. Uit kleine kerkjes wordt Zijn Kerk gebouwd. Niet vanwege onze inspanningen in de eerste plaats. Maar omdat we de middelen gebruiken waardoor de Heilige Geest Zijn werk doet en Zijn zegen geeft.

Kerk(je) in de frontlinie
Juist in de tijd waarin wij leven, waarin alles wat eeuwenlang vanzelfsprekend was, bevraagd en verdacht gemaakt wordt, is het zo belangrijk om als gezin zo'n kerkje te zijn. Een kerkje waarin onze kinderen dagelijks onderwijs ontvangen. Waar we samen Gods aangezicht zoeken in een hartelijk gebed. Waarin onze kinderen al van jongsaf leren wat het is om de Heere te dienen.

In zo'n kleine gemeente bieden we biddend weerstand aan de satan en zijn machten. Hij heeft het bij uitstek op gezinnen voorzien. De kerk ligt in de frontlinie en kleine kerkjes óók. Satan wil dat er geen liefde woont in onze gezinnen, zodat het zaad van het Woord niet kan ontkiemen. Hij wil dat het Woord van God dicht blijft of hooguit uit gewoonte wordt gelezen. Hij wil onze aandacht wegtrekken van wat waarde heeft. Hij wil ons laten denken dat we als God kunnen zijn, via ons scherm alomtegenwoordig, overal op de wereld. Zodat we maar niet in het hier en nu zullen zijn, onze kinderen in de ogen kijken en hen biddend leiden in de wegen van de Heere.

Weerbaar
Huisgodsdienst is in onze tijd belangrijker dan ooit. Onze tijd heeft sterke gezinnen nodig. En hoe kunnen we sterker zijn dan zo: dat ons gezin een kleine kerk mag zijn?

Onze kinderen worden in zo'n kleine kerk weerbaar gemaakt.
Ze weten zich er geliefd.
Ze worden er vol gegoten met Gods woorden.
Ze leren er dat het Woord spreekt over hún hart, hun leven van elke dag.
Ze krijgen er onderwijs over zonde in hun hart en de genade die er is bij God.
Er wordt een verlangen aangewakkerd naar het leven met de Heere, door daarover te spreken en samen te zingen.

Leer den jongen de eerste beginselen naar den eis zijns wegs; als hij ook oud zal geworden zijn, zal hij daarvan niet afwijken (Spr. 22:6).

Voel je verlangen om vanuit dit perspectief naar je gezin te kijken? De drukte van ons dagelijks leven kan onze huisgodsdienst zo makkelijk in de weg staan, of tot een sleur doen verworden. Maar de zaak van de Koning heeft haast en Hij is het waard om gediend te worden! De Heere Zelf belooft je voor te gaan, als je in Zijn weg wilt gaan. Vraag Hem om je te leiden en je hart te bewerken, om keuzes te maken die je gezin zo'n kerkje in de kerk doet zijn.

Dit blogartikel werd geschreven door Elise.

Videocursus huisgodsdienst
Samen met Andrea van Hartingsveldt (www.bijbelsopvoeden.nl) ontwikkelde ik een videocursus over huisgodsdienst die je zelf in je eigen tijd (alleen of samen met iemand anders) kunt volgen. Centraal staat de vraag: hoe voeden we onze kinderen op bij de Bijbel? Hoe kunnen we Gods Woord zo dicht mogelijk aan het hart van onze kinderen leggen en hen – in afhankelijkheid van Gods zegen - weerbaar maken voor deze tijd? Klik op de afbeelding voor meer informatie.



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!