Beelden beklijven: Goede Vrijdag in het gezin

Vakanties, steevast het moment om cultuur te snuiven. Regelmatig bezoeken we dan een stadje in binnen- of buitenland. Als kind heb ik al in menig katholiek kerkje mijn ogen uitgekeken. Al die pracht en praal. Statige standbeelden, gebrandschilderde glas-in-loodramen en tientallen flakkerende kaarsvlammetjes die in de stilte en schemer van de kerk nog schitterender lijken. Wat ik ook altijd indrukwekkend vond, waren die veertien schilderijen. De staties van de kruisweg van de Heere Jezus. In veertien beelden Christus’ lijdensweg gevangen. Aan de ene kant wilde ik ervan wegkijken, want de Heere Jezus op deze manier afbeelden? Dat gaf en geeft een gevoel van ongemak of onbehagen. Maar toch bleven die beelden hangen. Dat was denk ik ook de bedoeling ervan. Stapje voor stapje ‘meegenomen’ worden op de lijdensweg van de Heere Jezus.

Beelden beklijven
De eenvoud van ónze kerken vind ik ongelofelijk belangrijk en waardevol. Want het draait om het Woord! Maar het valt niet te ontkennen dat beelden beklijven. Bij jong en oud. Zelfs de Heere Jezus wist hoe belangrijk wij ‘zichtbare’ beelden vinden. Hij maakte er in Zijn onderwijs vaak gebruik van. Is dat niet waarom de Heere Jezus het Heilig Avondmaal heeft ingesteld? Waarin Hij zichtbaar maakt wat Zijn lijden en sterven inhoudt. Het Heilig Avondmaal. Het roept heimwee op. Bij ons is het al meer dan een jaar geleden. Natuurlijk, Gods Woord klonk iedere week en daar ben ik zo dankbaar voor. Maar toch, zo heel bewust en gericht nadenken en mediteren over Zijn offer aan het kruis. Over Zijn ongekend diepe zondaarsliefde. Over Zijn overgave tot in de dood. Daar wordt ons dán zo’n mooie en goede gelegenheid voor gegeven. Om daar zelf mee bezig te zijn, maar ook om daarover in gesprek te raken met onze kinderen. Want ook zij zien dan wat er gebeurt. En hoeveel gesprekken zijn er niet ontstaan naar aanleiding van de vraag van een kind?

Goede Vrijdag
Het gedenken van Christus’ lijden en sterven. Goede Vrijdag – nog zo’n prachtig moment dat dit kan. Maar voor mijn gevoel vallen kinderen dan een beetje buiten de boot. Op Goede Vrijdagavond gaat (normaal gesproken) een van de ouders naar de kerk. Maar voor de jongere kinderen wordt dat te laat. Dus wanneer ik als ouder op Goede Vrijdag geen aandacht besteed aan wat deze dag inhoudt, is het voor de kinderen een dag als alle anderen, behalve dan dat ze vrij zijn van school.

Dit jaar word ik extra bepaald bij de verantwoordelijkheid om onze kinderen zelf te onderwijzen. In gesprek te gaan en hen te wijzen op het Lam van God dat de zonden van de wereld wegneemt! Eerder op Elke Dag Nieuw deelden we hoe je met een Paastuintje de lijdensgeschiedenissen en het Paasfeest zichtbaar kunt maken in het gezin. Op de website Bijbelsopvoeden.nl vind je veel materiaal dat je kunt gebruiken voor een gezinsmoment rond Goede Vrijdag en Pasen. Beelden beklijven. Ik vind het mooi om, net zoals de Heere Jezus dat ook deed, onze kinderen aan de hand van beelden dingen te kunnen vertellen. Om het Evangelie van Goede Vrijdag en Pasen dichtbij te brengen. Wat kinderen zien, dat komt dichtbij. En wat dichtbij komt, dat komt dichterbij hun hart.

Ik deel graag twee verschillende proefjes waarmee het Evangelie prachtig uitgelegd kan worden.

1. De dovende vlam tilt water omhoog
Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis en overgezet heeft in het koninkrijk van den Zoon Zijner liefde (Kolossensen 1: 13).

Benodigdheden:

  • Diep bord met een laagje water of aanmaaklimonade
    (met een gekleurde vloeistof is het beter zichtbaar)
  • waxinelichtje en aansteker
  • glazen pot of longdrinkglas

Uitvoering:

  • Schenk een laagje water of limonade in het bord en zet het waxinelichtje in het midden. Steek dit aan.
  • Laat het kaarsje even branden en zet vervolgens langzaam de pot over het kaarsje heen, in het water
  • Kijk wat er gebeurd!

Uitleg
Bij het doven van het kaarsje wordt het water omhoog getrokken. Zo kunnen wij door de dood van de Heere Jezus, het Licht der Wereld, uit de duisternis getrokken worden  en gebracht worden in Zijn Koninkrijk. Doordat het Licht van de wereld doofde, kunnen zondaren uit de duisternis in het licht gebracht worden.

2. De jodiumproef
Was mij, dan zal ik witter zijn dan sneeuw (Psalm 51:9).

En het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde (1 Johannes :7)

Benodigdheden:

  • 3 (longdrink)glazen
  • 3 briefjes/etiketten met ‘ik’, ‘zonde’, ‘genade’ (een raamstift kan evt. ook)
  • water
  • jodium (betadine)
  • bleekwater (te koop bij de supermarkt als 'dunne bleek')

Voorbereiding:

  • Bevestig de etiketten op de glazen. Of schrijf de woorden op de glazen.
  • Vul het glas ‘ik’ voor 1/3 met water.
  • Vul het glas ‘zonde’ voor 1/3 met water en meng daar jodium door totdat er een donkere kleur is ontstaan.
  • Vul het glas ‘genade’ voor 1/3 met bleekwater.

Uitvoering/Uitleg

Zet het glas ‘ik’ voor je en vertel over het begin van de wereld. God heeft ons goed en rein geschapen. We waren zonder zonde en leefden voor de Heere. We hadden niets voor Hem te verbergen.
Maar toen…

Pak het glas ‘zonde’ en schenk daar een gedeelte van bij het glas ‘ik’. Laat de kinderen vertellen wat ze zien en ga met de kinderen in gesprek over Genesis 3 en alle gevolgen daarvan. Hoe kan dit goed komen?

Pak het glas ‘genade’ en schenk het in het glas ‘ik’. Verwonder je met elkaar over wat er gebeurt. Alleen door het bloed van de Heere Jezus, door Zijn lijden en sterven is er genade. Alleen door Zijn dood kunnen zondaren worden schoon gewassen en worden ze weer wit als de sneeuw.  Zodat ze weer gaan leven zoals de Heere het heeft bedoeld!

Dit blogartikel werd geschreven door Jantine.  



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!