Op zoek naar materiaal over Hemelvaart en Pinksteren? Bekijk de themapagina.

Zwanger: een plekje vrij maken

Daar stonden wij weer, begin dit jaar, met een zwangerschapstest in de hand, die dit keer héél duidelijk twee blauwe streepjes liet zien. Niet gepland, niet verwacht. Er is geen plekje meer vrij in de auto en geen kamertje meer in huis. Als ik soms ernstig overprikkeld raak door onze drie druktemakers vraag ik me af hoe dat moet gaan als er straks weer een baby bij is die aandacht nodig heeft. Als er weer gebroken nachten zijn. En huiluurtjes. Als ik straks weer de hele dag een peuter én een baby om me heen heb.

Als ik weer eens ongeduldig uitval tegen één van de kinderen, of als ik geen tijd heb om een bouwwerk te komen bewonderen of voor te lezen, dan hoor ik ergens een dreinend stemmetje: 'en dan nóg een kind erbij?'

Geschenk
En toch zijn we heel blij met dit kleintje. Omdat dit een cadeau is, een geschenk van Gods genade. In hoofdstuk 5 van het boek Elke dag nieuw - roeping en verwachting voor moeders vandaag, lees je daarover:

'Na een lange winter vraag ik me wel eens vertwijfeld af of al het leven uit de modderige grond verdwenen is. Tot ik op een ochtend de eerste sneeuwklokjes fier zie afsteken tegen de donkere aarde. Een teken van leven. Er is hoop! De lente komt eraan!

Zo is elk nieuwe leven, elk kind dat geboren wordt buiten Eden, een teken van Gods genade. De dood verdiend, het leven gekregen. God geeft nog steeds nieuw leven, uit ons moeders, met als doel Zijn Koninkrijk te bouwen. Door het leven van onze kinderen heen werkt de Heere Zijn wonderen. In het leven van onze kinderen kan Hij Zijn genade tonen en Hij gebruikt nieuwe levens, die door genade opnieuw geboren zijn, in Zijn Koninkrijk. Onze kinderen zijn het levende bewijs van Gods onverdiende genade aan de wereld.

Moeder zijn is leven dragen, leven geven, leven voeden, leven verzorgen, koesteren, opvoeden en onderwijzen. Omdat elk leven Gods genade en Zijn geduld met ons zichtbaar maakt. En opdat door de kinderen die uit ons geboren worden Gods eer verheerlijkt zou mogen worden en Gods Koninkrijk gebouwd mag worden.

Het moederschap is van eeuwigheid bedacht als zegen: En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde (Gen. 1:28).  Moeder zijn is sinds de zondeval een onverdiende zegen, omdat we niet het leven, maar de dood verdiend hebben. Moeder zijn maakt deel uit van Gods eeuwige Raad omdat er kinderen geboren moeten worden die door genade Zijn kinderen zullen zijn en eenmaal Zijn lof zullen verkondigen.'

Zolang God kinderen in ons midden zendt,
heeft Hij zich nog niet van ons afgewend.

Muus Jacobse, 1949

Gezinsvorming
Betekent dat dan dat je gezin zo groot mogelijk moet zijn?

In elk geval gaat het hier niet over getallen of over beslissingen. En nee, een moeder van zes is niet beter dan een moeder van twee. Het gaat eerst en vooral over de wil van de Heere voor ons leven. Ik hoor daar niet veel over als het over gezinsvorming gaat. Af en toe verschijnt er in een gezinsblad weer eens een artikel over natuurlijke geboorteregeling. En het is inderdaad belangrijk dat er geen middelen gebruikt worden die een abortieve werking kunnen hebben.

Maar vragen we ons nog wel voldoende af wat de wil van de Heere is voor ons gezin?
Of nemen we zelf die beslissing, omdat we geen idee hebben hoe we Zijn wil moeten kennen?
Kijken we daarom alleen naar de omstandigheden en luisteren we naar ons gevoel?
Kiezen we er daarom voor om onze vruchtbaarheid zelf in de hand te houden, al dan niet met een natuurlijke methode?
Hoe vaak is je gezinsvorming een onderwerp in je gebed? Hoe vaak praat je er met je man over hoe je hierin de wil van de Heere kan verstaan?
Voelen we ons nog wel afhankelijk van God? Of zijn we door de mogelijkheden van vandaag 'baas in eigen buik'? 

Keuzehulp
De NPV heeft een 'keuzehulp anticonceptie' gelanceerd. Het is eigenlijk een online cursus over vruchtbaarheid, seksualiteit, gezinsvorming en anticonceptie, die je niet alleen objectieve informatie geeft, maar je ook helpt je mening erover te vormen vanuit een Bijbels perspectief. Het is een mooi voorbeeld van een genuanceerde manier van denken over vruchtbaarheid en gezinsvorming die uitgaat van het feit dat kinderen een geschenk van God zijn, maar die ook ruimte geeft aan onze eigen verantwoordelijkheid. Er is voor gekozen om het onderwerp 'gezinsvorming' in samenhang te laten zien met de bijzondere gave van seksualiteit. Er komen ouders (vooral vrouwen) aan het woord die hun verschillende visies op het onderwerp geven. Er is steeds ruimte om je eigen gedachten te noteren en er zijn veel verwijzingen naar boeken en artikelen om je verder in het onderwerp te verdiepen. Ook als je denkt dat je op dit moment een goede weg gevonden hebt en geen directe noodzaak ziet om een (andere) keuze te maken, kan ik je aanraden deze keuzehulp samen met je man te doorlopen. Het is echt een verrijking voor de manier waarop je kijkt naar vruchtbaarheid, seksualiteit en gezinsvorming.

Plekje
En dat plekje voor ons kindje in huis en in de auto? Dat komt er wel, op de een of andere manier. Een plekje in ons hart heeft hij al. Maar ik vind het fijn dat we, als alles goed gaat, nog een maand of vijf de tijd te hebben om dat plekje echt vrij te maken en steeds meer uit te gaan zien naar een nieuw kindje in ons gezin. Dat heeft de Heere niet voor niets zo gemaakt, en daar ben ik blij om!



Opvoeden doe je samen!

Leer van elkaar door het onderlinge gesprek! Wij komen graag naar jullie voor toerusting op maat. Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag per mail aan Thera.

Neem contact op

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

Stuur je tip in

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het plusje items toe aan je inspiratielijst. Al je favorieten in één lijstje overzichtelijk bij elkaar!